Új jelszó kérése
EZEKET KÍNÁLJUK:
Részletes könyvismertető


Várszegi Tibor: Az ittlét öröme

varszegi-az-ittlet-orome
2 200 Ft2200

 

Várszegi Tibor az előadó-művészet eredetének feltárására tesz kísérletet: a mozgásművészeten keresztül

fokozatosan a gyakorlat felé haladva szemlélteti azt, amire ma már oly kevés dolog emlékeztet: "az ember

lényege a színpadi igazságesemény közegében is a csönd, a részvétel miatti köszönet és a létesemény okozta

öröm történése az Ég és a Föld közötti játszó-téren".

 

 

  • Kiadó
    Balassi Kiadó
    Kiadás éve
    2005
    Terjedelem
    198 oldal
    ISBN
    963-506-641-4
  • BEVEZETÉS


    A LÉT- ÉS NYELVFELEDŐ METAFIZIKA JELENTÉSKÖZPONTÚSÁGA


    Vázlat az európai metafizikus szemlélet történetéről

    Megértés és jelentés


    A SZÍNPADI MŰBEN FELISMERT JELENTÉS-ELŐTTI MINT AZ EMBERLÉT MEGÉRTÉSÉNEK LEHETŐSÉGE


    Miért éppen a műalkotás és miért éppen a színpad?

    Az „itt és most" itt-je

    Az „itt és most" most-ja

    A Dasein és a tragikum

    Danse Macabre

    A színpadi mű mint létalapítás

    A működésbe lépett igazság mint megnyitás és a megnyíltság

    A megnyitás

    A megnyíltság

    A színpadi mű mint az emberlét megértésének lehetősége (Összefoglalás helyett)

     

    A MOZGÁS HERMENEUTIKÁJA

     

    A nyelviség eredete

    A „mindent lebíró" és a „leghátborzongatóbban otthontalan" mint világ

    Logosz és nyelv

    Az erőszaktevő tekhné

    A mindent lebíró diké

    A létező önmaga szubjektivitásához való viszonya

    Nyelviség és mozgás

    A mozgás eredete

    Logosz és mozgás

    A mozgás füszisze, alétheia a mozgásban

    A mozgás destrukciója

    Technika és improvizáció

    Energeia, tekhné és diké: a lélegzet nyelve

    A mozgás és a noein

    A mozgás mint mondás és beszélgetés

    A test és a mozgás metafizikája (Összefoglalás helyett)

     

    KITÉRŐ

     

    Húzások és választások

    Mozgástechnika, improvizáció (mondás és beszélgetés), valamint jelentés viszonya A rejtőzés kora című előadásban

     

    MEGNYÍLTSÁG ÉS JELENTÉS

     

    KITÉRŐ

    „...élő csontváz vagyok..."

    Újraolvasás, töredékes olvasás és visszafelé olvasás, vagyis a végpont ismerete szerinti olvasás mint
    a Woyzeck című előadás konfigurációs tényezői

    Ahol az irodalmi szöveg és az előadásszöveg szétválnak

    Az előadásszöveg konfigurációja

    A konfigurációs aktus

    A konfigurációs aktus fázisai

    A Mintha

     

    ZÁRSZÓ: A SIKERÜLT SZÍNPADI MŰ

     

    IRODALOM

     

Webáruház készítés