Új jelszó kérése
EZEKET KÍNÁLJUK:

Drámaírók, drámatörténet

Fő kategória >DRÁMÁK >Drámaírók, drámatörténet

georges-banu-szinhazunk-a-cseresznyeskert

 

Georges Banu Párizsban élő, román származású színházteoretikus, kritikus, esszéíró, a kortárs francia színházi

élet meghatározó egyénisége Színházunk, a Cseresznyéskert című könyvében számba veszi a színpadainkon

is gyakran játszott Csehov-mű legjelentősebb európai előadásait, az utilitarista szemlélet által halálra ítélt

és kivágott ligetet a színház metaforájának értelmezve, valamennyi előadásban. A színház az az összmű-

vészeti tér, ahol alkotók és befogadók a teljesség mértéke szerint egymásra találhatnak, és részesülhetnek

az emberi mivolt végletes törékenységének a mindegyre elhalványuló ismeretében.

 

2 190 Ft
2 190 Ft
  db    Kosárba tesz Kosárba teszem
cs-szabo-laszlo-shakespeare

 

"1951 és 1984 között mintegy negyvenszer írtam az emberről és darabjairól, kor- és irodalomtörténeti hát-

teréről, az angolok ikonfestő udvari művészetéről. E készletből válogattam ki, egyenlőtlen részletekre bontva

a kötet anyagát. Néhányat változatlanul megtalál az olvasó Alkalom című esszégyűjteményemben; se tökéle-

tesebben, se másképp nem tudnám megírni őket… Néhányukat viszont bővítve átdolgoztam. A többi esszé

nyugat-európai magyar kiadványok lapjain szunnyad, ismeretlenek a hazában. Talán elérkezett ottani feltá-

madásuk ideje.

Műsorlapokat vagy füzeteket csak elvétve őriztem meg, sejtelmem sincs, hányszor láttam a darabokat, de

láttam valamennyit, némelyiket kétszer, néhányat többször... Ha a szám nem bizonyos is, százon felüli

délutánt vagy estét töltöttem vele. Ami harminchárom év alatt igazán nem sok" – írja Cs. Szabó László

esszégyűjteményének bevezetőjében.

 

2 400 Ft
2 400 Ft
  db    Kosárba tesz Kosárba teszem
nyerges-laszlo-olasz-reneszansz-komedia

 

A kötet az olasz reneszánsz komédia történetét vizsgálja a XV-XIV. században. 

Nyerges László a komédia két alapvető létformájának, a drámai szövegnek és színpadi sorsának egyaránt

figyelmet szentel. A szövegről szólva elsősorban a teátrális jellemzőket mutatja be, a színpadi megjelenéssel

kapcsolatban a játékosságot tartja szem előtt.

 

 

2 000 Ft
2 000 Ft
  db    Kosárba tesz Kosárba teszem
latszanak-mert-jatszhatok-shakespeare

 

Shakespeare idejében magától értetődő volt, hogy a színdarabok előadásra születtek. Nem is írtak róluk

irodalmárok. Évszázadokkal később azonban Shakespeare drámái tananyaggá váltak az egyetemeken, és a

legkülönfélébb módokon elemezték őket bölcsész diákok, kutatók, professzorok. Mellettük pedig zajlott a

színháztörténet. A hetvenes évektől kezdve azonban az irodalmárok kezdték újra felfedezni, hogy Shakes-

peare voltaképpen színházi szerző. A francia, angol és amerikai egyetemeken sorra alakultak a színháztudo-

mányi karok – a bölcsészet és a színház újra egymásra talált.

A magyar Shakespeare-kutatásban mintegy két évtizede van jelen egyre markánsabban a színházközpontú

gondolkodás. Mindezidáig azonban még nem született meg a találkozás az elméleti és a gyakorlati szakemberek

között. Ez a kötet ennek a találkozásnak a manifesztuma. Hídverés. Kísérlet. Megtudhatjuk belőle, milyen a

bölcsész színházi ember és a színházról író bölcsész. Nagyon más. A közös nevező: a színpadi Shakespeare.

2 690 Ft
2 690 Ft
  db    Kosárba tesz Kosárba teszem
maczak-pilinszky-dramai

 

Miről szólnak Pilinszky János drámái? Hogyan keletkeztek? Mi köze Garcia Lorcának és a nó-drámáknak

Pilinszky színházeszményéhez? Maczák Ibolya Pilinszky nyomtatásban is megjelent drámai műveit elemezve

(elsősorban filológiai és motívumtörténeti szempontból) ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ.

 

 

2 000 Ft
2 000 Ft
  db    Kosárba tesz Kosárba teszem
nagy-imre-iskola-es-szinhaz

 

Nagy Imre monográfiájának középpontjában Csokonai három vígjátékának, a Gersonnak, a Culturának és

Az özvegy Karnyónénak az elemző értelmezése áll. A szerző e szövegek háttereként megrajzolja a magyar

komédia XVIII. századi történetét, a dráma- és színháztörténeti szempontokat poétikai és nyelvelméleti össze-

függésbe helyezi. Ebben a közegben Csokonai munkáinak eddig kevéssé ismert vonásai tárulnak fel. Új megvilá-

gításba kerül a korabeli kultúra, a nemzeti hagyományok, az egyén és a nyelvi közösség, a férfi és a nő viszo-

nyának kérdése. A szerző mintegy száz olyan vígjátékot elemez, amelyek a jezsuita, a piarista, a pálos, a feren-

ces, a minorita és a protestáns közegben születtek, s amelyek a század végére kialakuló magyar vígjátékhagyo-

mányt formálták.

 

 

2 800 Ft
2 800 Ft
  db    Kosárba tesz Kosárba teszem
csehov-szinhaza

 

Peterdi Nagy László a drámák esztétikai és a jelentős Csehov-előadások színháztörténeti elemzéséve,

változatos anyagon mutatja be, miképp szűkítették különféle koncepciók és konvenciók már az első

előadások óta a drámák értelmezési tartományát.

 

 

1 100 Ft
1 100 Ft
  db    Kosárba tesz Kosárba teszem
foldes-anna-osbemutato-utan

 

"Célom az elmúlt években, évtizedekben született és bemutatott kortárs drámák jellemző vonulatának, néhány,

nem egyszer önkényesen választott, máskor megkerülhetetlen mű színpadi történetének felidézése. ...

Főként olyan drámákról írok, amelyeknek az első színpadi prezentációja az évek, évtizedek távolában is valóban

ősbemutatónak számít. ... Csak akkor érdemli ki az első előadás az ősbemutató rangját, ha a későbbiekben a

közönség, a szakma, és az utókor további előadásokkal igazolja ennek létjogosultságát."

 

 

2 900 Ft
2 900 Ft
  db    Kosárba tesz Kosárba teszem
the-sixties

 

Négy visegrádi ország, négy drámaíró - Josef Topol, Örkény István, Stamowir Mrozek és Leopold Lahola - egy-

egy darabja olvasható angolul a nemzetközi projektben készült kötetben. A darabok szövege mellett tanulmány

és adattár segíti a tájékozódásban az olvasót.


2 000 Ft
2 000 Ft
  db    Kosárba tesz Kosárba teszem
szekely-gyorgy-langozon-shakespeare-kora

 

Nem felvetéseket, nem elméletet: Székely György azt tárja elénk, amit az angol színházak arról a világ dráma-

történetében is páratlan korszakáról ténylegesen tudni lehet, amelynek a tetején Shakespeare áll, de nem

mint magányos hegycsúcs, hanem mint egy hatalmas hegyvonulat legkiemelkedőbb pontja. Hogyan, kik által

jött létre ez a csoda, hogyan teremtődtek meg a feltételek hozzá, milyen együttesek hol, mit, hogyan és

milyen közönségnek játszottak, mikor milyen műfajok kerültek előtérbe, hogyan fonódott össze az egyes

drámaírók munkássága egymással és a kor többi művészeti ágával - a kiváló színháztörténész könyve minderre

választ ad. Lebilincselő olvasmány, de tankönyvnek is remekül használható.

 

2 500 Ft
2 500 Ft
Ez a könyv jelenleg nincs raktáron!
Kérésére, ha lehetséges, beszerezzük.
almasi-csehov

 

"Végtelenül szerencsér találkozás: miközben Almási Miklós egyre azt kérdezi: Mi van velünk, Anton Pavlovics?, tárgyilagosan, mű- és színpadcentrikusan elemzi Csehov négy darabját (Sirály, Ványa bácsi, Három nővér, Cseresznyéskert), a közvetlen aktualizálást  mindig elkerülve. S éppen így és ezért bontakozik ki előttünk egy markáns és hiteles CSehov-kép és a saját 'kortárs élményünk' egyaránt."

 

 

Ez a könyv jelenleg nincs raktáron!
Kérésére, ha lehetséges, beszerezzük.
shakespeare-az-evszazadok-tukreben

 

A válogatás a nemzetközi Shakespeare.kritika fejlődését kívánja bemutatni a drámaíró kortársaitól a hatvanas évekig.

 

 

1 100 Ft
1 100 Ft
Ez a könyv jelenleg nincs raktáron!
Kérésére, ha lehetséges, beszerezzük.

Webáruház készítés