Új jelszó kérése
EZEKET KÍNÁLJUK:
Részletes könyvismertető


Koltai Tamás: Maszk és meztelenség

koltai-tamas-maszk-es-meztelenseg

 

Ebben a kötetben színházról szóló írásokat talál az Olvasó. Estéim egy részét a nézőtéren töltöm, és leírom

a véleményemet arról, amit látok. Az itt közölt színikritikák túlnyomó többsége az Élet és Irodalombéin, kisebb

hányada a Színház című folyóiratban jelent meg 2004-ben és 2005-ben. Drámai és zenés előadásokról egy-

aránt szó esik, az utóbbiak között vannak musicalek és operák, amelyek világszerte erőteljes színházi műfajok.

Az opera fellegvárai, Salzburg és Bayreuth külön fejezetet foglalnak el. A színház működése, a társadalomban

elfoglalt helye, szerkezetének és közönségének változása gyakori viták tárgya. Amit ezekről a kérdésekről az

utóbbi két évben írtam – az említett lapokon kívül a Népszabadságban és a Jelenkorban –, szintén összegyűj-

töttem, azzal a szándékkal, hogy kiegészítsék a kritikákat. Rész és egész egymást tükrözi. Nem az számít,

hogy igazam legyen – a művészet megítélése szubjektív –, hanem hogy az olvasó ellenőrizhesse, van-e követ-

kezetesség, vannak-e esztétikai, etikai és szakmai elvek a kritikai tevékenység folyamatában. És főleg, hogy

akár egyetért az írásokkal, akár vitatkozik velük, talál-e bennük élvezetet – ami minden olvasmány célja. (Koltai Tamás)

  • Kiadó
    Palatinus Kiadó
    Kiadás éve
    2006
    Terjedelem
    284 oldal
    ISBN
    963-9651-13-3
    Állapot
    kiváló, újszerű álllapot
  •  

    Előszó


    MINDEN SZÉTESETT


    Az a Szép – Szép Ernő: Vőlegény
    Úton, útfélen – Füst Milán: Boldogtalanok; Örkény István: Tóték
    Kik vagyunk mi? – Bíró Lajos-Mohácsi István-Mohácsi János: Sárga liliom
    A tapasztalat igazsága – Németh László: Galilei
    Megáll az idő – Örkény István: Tóték; Pisti a vérzivatarban
    Minden szétesett – Vinnai András - Bodó Viktor: Ledarálnakeltűntem; Forgách András: Halni jó!
    Fekete leves – Feketeország
    Wotan nem ver bottal – Térey János: A Nibelung-lakópark
    Nemzetközivé lesz – Tasnádi István: Phaidra
    Mítoszmentesítés – Tasnádi István: Phaidra
    Magyarab – Kárpáti Péter: Első éjszaka avagy utolsó


    VAN OKUNK FÉLNI


    Szenvedély és istenítélet – Euripidész: Médeia
    Dupla vagy semmi – Shakespeare: Tévedések vígjátéka; Szentivánéji álom
    „Mindenható Ég, micsoda világ!" – Shakespeare: III. Richárd
    Van okunk félni – Shakespeare: Julius Caesar
    Kritikán alul – Carlo Goldoni: A kávéház
    Halálrózsa – Heinrich von Kleist: Pentheszileia
    Valóságillúzió – Eugéne Scribe: Adrienne
    Hol a Balkán? – Ion Luca Caragiale: Farsang


    HOGY MÚLIK AZ IDŐ!


    Belül a magyarázat – Csehov: Sirály
    Hogy múlik az idő! – Csehov: Három nővér
    Ír, úr, úrhölgy – Shaw: Szent Johanna; Marina Carr: A Macskalápon
    Jelmeztelenül – Luigi Pirandello: Öltöztessük fel a mezteleneket; IV. Henrik
    Világfájdalom – Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita
    Szűk tér – Ödön von Horváth: Kasimir és Karoline
    Zártkörű rendezvény – Bertolt Brecht-Kurt Weill: A filléres opera; Sibylle Berg: Helge élete
    Hidratált példázat – Bertolt Brecht: Jóembert keresünk!
    Antikapitalista – Bertolt Brecht: Puntila úr és a szolgája, Matti; Arthur Miller: Az ügynök halála
    Mi vagyunk a szörny – William Golding: A Legyek Ura
    Körbe – Witold Gombrowicz: Yvonne, burgundi hercegnő
    Szegény, szegény Balkán – Ivan Kusan: A Kobra; Dusán Kovacvic: A maratonfutók tiszteletkört futnak
    A galaktikus gyűrűk lapossága – Yasmina Reza: Egy élet háromszor


    ÉG ÉS FÖLD


    Hungaria étterem – Arnold Wesker: A konyha; Eisemann Mihály - Szilágyi László: Én és a kisöcsém
    Családtörténetek – Joanna Murray-Smith: Szenvedély; Pintér Béla: A sütemények királynője
    Térerő – Molnár Ferenc: Játék a kastélyban; Csehov: Cseresznyéskert
    Szerelmek – Barta Lajos: Szerelem; Petr Zelenka: Hétköznapi őrületek történetei
    Ég és föld – Lev Tolsztoj: A sötétség hatalma; Maurice Maeterlinck: Pelléas és Mélisande
    A márki és a gróf véletlen találkozása a színházban – Sade márki 120 napja; Maldoror énekei
    Kivesézés – Pintér Béla: Anyám orra; Line Knutzon: Közeleg az idő


    TETEMEK ES AMŐBAK


    Nemzeti galiba – Román Sándor: Revans; Bartis Attila: Anyám, Kleopátra
    Tetemek és amőbák – Dohnányi Ernő: A vajda tornya; Sylvester Levay - Michael Kunze: Mozart!;
    Eisemann Mihály: Fekete Péter; Florimond Hervé: Nebántsvirág
    Csak kabaré – Masteroff–Kander–Ebb: Kabaré
    A Madách Színház fantomja – Andrew Lloyd Webber: Az Operaház fantomja
    Nem a legjobb – Voltaire–Bernstein–Wheeler–Wilbur: Candide
    Péter és Pál, tudjuk, nyárban – Kálmán Imre: Csárdáskirálynő
    Pezsgőbe Freuddal! – Johann Strauss: Dr. Bőregér


    PEZSGÉS ÁLLÓVÍZBEN


    Minőségáldozat
    És a hajó megy?
    A művészet, mely nyegle, hogy megéljen
    Pezsgés állóvízben, avagy garantált színházi túlélőfürdő
    Pécs és Bécs
    Kezdődik, folytatódik


    HÜLYESÉG-E AZ OPERA?


    Ha jön a pusztulás – Pjotr Iljics Csajkovszkij: Anyegin
    Nebolondozzonazúr – Giuseppe Verdi: Nabucco
    Rigoletto de Bajazzók – Giuseppe Verdi: Rigoletto
    Pokolra kell menni – Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni
    Posztkommunista Lohengrin – Richárd Wagner: Lohengrin
    Albínó titkok – Benjámin Britten: A csavar fordul egyet
    Fénysugár a sötétség birodalmában? – Dmitrij Sosztahovics: Kisvárosi Lady Macbeth
    Hülyeség-e az opera? – Georg Friedrich Handel: Semele; Eötvös Péter: A Balkon
    Ketten voltam, és megöltem egymást – Gyöngyösi Levente: A gólyakalifa
    A nap vége – Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára
    Operá(ció)ra várva – Miskolc - Budapest
    Kereskedelmi rózsa – Rachel Portman: A kis herceg
    Diszkó Giovanni – D. J. avagy Az istentagadó büntetése


    OPERA SALZBURGBAN ÉS BAYREUTHBAN


    A hűség paradoxona
    Eklektika és posztmodern
    Szerelem és halálmisztika

     

Webáruház készítés