Új jelszó kérése
EZEKET KÍNÁLJUK:
Részletes könyvismertető


Andreas Kotte: Bevezetés a színháztudományba

kotte-szinhaztudomany

 

"A színháztudomány problémáiba vezet be ez a könyv, klasszikus olvasókönyvként értelmezve önmagát.

Az egyetemi hallgatók, a színház iránt érdeklődők, akik tágítani kívánják színházismereteik horizontját, először

is aktiválják tapasztalataikat; nem kidolgozott elméletekkel startolnak, hanem saját élményeikkel. Ezen az úton

kalauzolja őket ez a könyv azáltal, hogy a kortársi és történeti színházjelenségeken bemutatja a lehetséges

elméleti magyarázatokat."

 

 

  • Kiadó
    Balassi Kiadó
    Kiadás éve
    2015
    Sorozat
    296 oldal
    ISBN
    978-963-506-962-0
  •  

    Szubjektív előszó a magyar kiadáshoz

     

    Prológus

     

    1. SZCENIKUS FOLYAMATOK

    1.1 Szituáció, folyamat

    1.2 Valaminek az ábrázolása - a kiemelés

    1.2.1 Kiemelés a hely által

    1.2.2 Gesztikus kiemelés

    1.2.3 Akusztikus kiemelés

    Kiemelés tárgyi attribútumok által

    1.3 Következmény - harc valamiért

    1.3.1 A cselekvés következményei

    1.3.2 A következménymérséklés kritériuma

    1.4 A szcenikus folyamatok sémája

    1.5 Határterületek

    1.6 A folyamatok változatai

    1.7 A viselkedéstől a szcenikus folyamatokig

     

    2. SZÍNHÁZFOGALMAK

    2.1 Bizonyos folyamatokat színháznak nevezünk

    2.2 Tér - kiemelés a hely által

    2.2.1 Tánckör, tánchely, theatron

    2.2.2 Színházterek tipologizálása

    2.2.3 Színpad a térben

    2.3 Testhasználat - gesztikus kiemelés

    2.3.1 Mimus, pantomimus

    2.3.2 mimusok, mulattatók, jokulátorok

    2.3.3 Commedia italiana

    2.4 Dráma - akusztikai kiemelés

    2.4.1 Drámai színház

    2.4.2 Epikus színház

    2.4.3 Posztdramatikus színház

    2.4.4 A dráma és a színház viszonyáról

    2.5 Elméleti dominánsképz(őd)és

    2.5.1 Szerep

    2.5.2 Interakció

    2.5.3 Jel

    2.6 Metszéspontok - az esztétika

    2.7 A színházfogalmak rendszertana

     

    3. ÁTMENETEK ÉS HATÁROK

    3.1 Installációk, illuminációk

    3.2 Performansz és performativitás

    3.3 Tánc, rituálé

    3.4 A színházmetafora

     

    4. SZÍNJÁTSZÁSELMÉLETEK ÉS -STÍLUSOK

    4.1 A paradoxon

    4.2 A játékos átéli a szerepet

    4.3 A játékos megmutatja a szerepet

    4.4 A test - a játékos anyaga

    4.5 A szakkifejezések (át)alakulása

    4.6 A színész megkettőzése

    4.7 A "mintha"

    4.8 Az önprezentáció, a prezentáció és a reprezentáció közötti váltások

    4.9 Minőségi különbségek

     

    5. DRAMATURGIA

    5.1 Dramaturgia és előadáselemzés

    5.2 Alapfogalmak

    5.3 Zárt és nyílt formák

    5.4 Partitúrák

    5.5 Olvasatok

     

    6. A SZÍNHÁZ EREDETÉNEK KÉRDÉSEI

    6.1 Az eredet tézisei

    6.2 Analógiás következtetések és indíciumok

    6.3 A maszk aspektusai

    6.3.1 A kifejező funkció

    6.3.2 Démonizálás

    6.3.3 A leplező funkció

    6.3.4 Hatásmódok

    6.3.5 A karaktermaszk

    6.3.6 A marionett és a figura

     

    7. METSZÉSPONTOK - A MÉDIUMOK

    7.1 Médiumfogalmak és médiummetaforák

    7.2 Folyamatok a kamera előtt

    7.3 A médiumok története(i)

    7.4 Kultúramodellek

    7.5 Színház- és médiatudomány

     

    8. TEATRALITÁS

    8.1 A teatralitásmodellek

    8.1.1 A színház aspektusai

    8.1.2 Diskurzusanalízis

    8.1.3 Teatralitásszerkezet

    8.1.4 Teatralizálás

    8.2 Szcenikus folyamatok a teatralitásszerkezetben

    8.2.1 A színházi formák egymásmellettisége

    8.2.2 A nemszínház tipológiájához

    8.2.3 A színjátszás váltakozása és alakváltása a nyilvánosság terében

    8.2.4 A teatralitás társadalmat alapít

     

    Epilógus

     

    További szakirodalom

     

Webáruház készítés