Új jelszó kérése
EZEKET KÍNÁLJUK:
Részletes könyvismertető


Fuchs Lívia: Száz év tánc

fuchs-livia-szaz-ev-tanc
3 700 Ft3700
Ez a könyv jelenleg nincs raktáron!
Kérésére, ha lehetséges, beszerezzük.

 

"A test nem hazudik gondolata, amely a színpadi tánc teljes múlt századi történetét összefogja, már a szavaktól megcsömörlött századfordulón megjelent az első tánclázadók eszméiben. Arról azonban, hogy a színházi és színházon kívüli konvenciók alól lassan felszabaduló test, a tánc médiuma mit mond, és ezt hogyan teszi, nagyon is különbözően vélekedtek a szabad tánc prófétanői vagy az Orosz Balett újítói; a német expresszionisták vagy az orosz és svéd avantgárd jelesei; a modern tánc vagy a táncszínház megteremtői; a balett megtagadói és megújítói; a néptáncokat a színpadra átmentő kísérletezők; az összművészet vagy a tiszta tánc elkötelezettjei; a közlés hívei vagy a kommunkiáció lehetőségét megkérdőjelezők.

Ez a kötet arra tesz kísérletet, hogy rekonstruálja e rendkívül szerteágazó táncművészeti folyamatot, s egyben bevezesse olvasóját a színpadi tánc közelmúltjának történetébe, amelynek során megszülettek a XX. század legfontosabb táncra vonatkozó kérdésfeltevései és egymással jobbára élesen szemben álló művészi válaszai."

 

 

  • Kiadó
    L'Harmattan
    Kiadás éve
    2007
    Terjedelem
    364 oldal
    ISBN
    978-963-236-062-1
  • ELŐSZÓ

    Köszönetnyilvánítás

    Szerkesztői megjegyzés

     

    1. AZ ÚJ TÁNC SZÜLETÉSE (1890–1930)

     

    A mozdulat és a ritmus

    Francois Delsarte

    Emile Jaques-Dalcroze

    Az amerikai szabad tánc első nemzedéke

    Loie Fuller

    Maud Allan

    Isadora Duncan

    Ruth St. Denis és Ted Shawn

    Az európai új tánc első nemzedéke

    A Wiesenthal-testvérek

    Hellerau folytatása: a Laxenburgi iskola

    Kolóniák és utópiák: Raymond Duncan, Lábán Asconában és a Bauhaus

    A pódium tánc nagy egyéniségei: Valeska Gert és Niddy Impekoven

     

    1. A BALETTMŰVÉSZET MEGÚJULÁSA (1900–1930)

    Két évtized reformjai: az Orosz Balett

    Mihail Fokin

    Vaclav Nizsinszkij

    Leonide Massine

    Bronislava Nijinska

    George Balanchine

    Az Orosz Balett riválisai

    A Svéd Balett

    Anna Pavlova együttese

    Az orosz-szovjet avantgárd

    Szentpétervár - Leningrád: Fjodor Lopuhov

    Moszkva: Kaszjan Golejzovszkij

    A vörös pipacs

     

    1. A BALETT ALTERNATÍVÁJA: A MODERN TÁNC (1920–1950)

    A modern tánc amerikai megalapozói

    Martha Graham

    Doris Humphrey

    José Limón

    A modern tánc európai megalapozói

    Lábán Rudolf

    Mary Wigman

    Kurt Jooss

    A modern tánc magyarországi megalapozói

    Madzsar Alice

    Dienes Valéria

    Szentpál Olga

     

    1. A NEMZETI BALETTKÖZPONTOK KIÉPÜLÉSE (1930–1960)

    Folytatás és újítás: Massine és Nijinska

    Az angol balettélet

    Ninette de Valois útja a Királyi Balettig

    Frederick Ashton

    Marie Rambert és együttese

    Antony Tudor

    Az Egyesült Államok balettélete

    Lincoln Kirstein és Balanchine együttesei

    Lucia Chase együttese, a Balett Színház

    Eugenie Loring és Agnes de Mille

    Antony Tudor

    Jerome Robbins

    A francia balettélet

    Serge Lifar az Opera élén

    Fiatalok az Opera falain kívül: Janine Charrat, Roland Petit és Maurice Béjart

    A Szovjetunió balettélete

    A dramobalett évtizedei: Vaszilij Vajnonen, Rosztyiszlav Zaharov és Leonyid Lavrovszkij

    Kortárs témák és a klasszikusok revíziója

    Agrippina Vaganova

    Külön utakon: Leonyid Jakobszon

    A magyar balettélet

    Jan Cieplinski

    Milloss Aurél

    Harangozó Gyula

    A csodálatos mandarin

    Milloss, Cieplinski és Harangozó

    A repertoár és a képzés átalakítása

     

    1. NÉPTÁNCOK A SZÍNPADON (1930–1960)

    Az afroamerikai tánc az Egyesült Államokban

    Lester Horton

    Katherine Dunham és Pearl Primus

    Néptánc és színpad a Szovjetunióban: Igor Mojszejev

    Néptáncmozgalom és -művészet Magyarországon

    A Gyöngyösbokréta és a Csupajáték

    A Honvéd Művészegyüttes

    Az Állami Népi Együttes

    A SZOT és a Budapest Táncegyüttes

     

    1. A TÁNC ÚJRAGONDOLÁSA (1950–1970)

    A kevert média úttörője: Alwin Nikolais

    A tánc újraértelmezője: Merce Cunningham

    Mi a tánc? És mi nem?

    A Judson Táncszínház: Steve Paxton, Yvonne Rainer és Trisha Brown

    Minimalizmus és repetíció: Laura Dean és Lucinda Childs

    A Grand Union

     

    1. TÁNCNYELVEK KEVEREDÉSE ÉS ÖSSZEOLVADÁSA (1960–1980)

    A Holland Nemzeti Balett és a Holland Táncszínház

    John Butler és Glen Tetley

    Hans van Manen

    Jiri Kylián

    A Londoni Kortárs Táncszínház: Robert Cohan

    A Rambert Balett

    Christopher Bruce

    Imre Zoltán

    Robert North

    Richard Alston

    Maurice Béjart táncszínháza

    A neoklasszicizmus és a jazz között: Jerome Robbins

    Az afroamerikai táncok új hulláma: a jazz

    Kelet-európai új hullámok

    Jurij Grigorovics és Oleg Vinogradov

    A Prágai Kamara Balett és a Poznani Lengyel Táncszínház

    A Szegedi, a Pécsi és a Győri Balett

    Imre Zoltán

    Eck Imre

    Markó Iván

    A "magyar iskola"

    Tímár Sándor

    Kricskovics Antal

    Novák Ferenc és Foltin Jolán

    Szigeti Károly és Györgyfalvay Katalin

     

    1. A NARRATÍV BALETTEK UTOLSÓ KORSZAKA (1960–1980)

    John Cranko

    Kenneth MacMillan

    John Neumeier

    Seregi László

    És a táncosok...

     

    1. A POSZTMODERN TÁNC ÉVTIZEDEI (1970–2000)

    Testek párbeszéde: a kontakt improvizáció

    Fizikalitás és teatralitás: a Pilobolus és a Momix

    A neoavantgárd és a mainstream között: Twyla Tharp

    A kanadai új tánc: Edouard Lock és Marie Chouinard

    A német táncszínház: Reinhild Hoffmann, Susanne Linke, Horváth Krisztina és Pina Bausch

    A japán butoh: a Sankai Juku és Ohno Kazuo

    Az angol fizikai színház: a DV8

    A balettmúlt átírása: Mats Ek és Matthew Bourne

    A francia új tánc

    Megújulás az Operán belül: Carolyn Carlson és Jacques Garnier

    A Bagnolet nemzedék: Bagouet, Larrieu, Découflé, Gallotta, Marin, Preljocaj

    Nagy József

    A holland és belga új tánc: Krisztina de Chatel és Anne Teresa de Keersmaeker

    A magyarországi új tánc

    Goda Gábor

    Berger Gyula

    Angelus Iván

    Bozsik Yvette

    Kovács Gerzson Péter

    A Szegedi Kortárs Balett

    A balett újraértelmezése: William Forsythe

     

    Rövidítések jegyzéke

    Válogatott irodalom

    Névmutató

     

     

  •  

    "Fuchs Lívia kötete ékesen bizonyítja, hogy a XX. századi tánctörténet nem nevekből és adatokból álló halott anyag, hanem regényes, mozgalmas, letehetetlen olvasmány. Amiből nem mellesleg a XX. századról legalább annyit megtudunk, mint a könyv tulajdonképpeni témájáról: közvetve és közvetlenül is sok szó esik művészetpolitikáról (illetve annak különös doktrínáiról, mely a /színpadon lévő/ testet az aktuális ideológiai alapvetés nyomán hol felmagasztalja, hol porba sújtja), filozófiáról, testkultúráról, ars poeticák változásáról stb. A jó stílusban megírt, áttekinthető struktúrájú könyv (szerkesztő: Mestyán Ádám) tágra nyitja a kaput a tánctörténettel kacérkodók előtt: szakírók és koreográfusok, táncosok és őket nézők, tanulók és tanárok egyaránt nagy hasznát veszik majd."

    Jászay Tamás, revizoronline.com

     

     

Webáruház készítés
Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltak szerint.