Koltai Tamás: Színről színre
Ahogy a Bibliában áll: színről színre, azaz szemtől szemben. Így helyezkedik el, így tükröződik egymás szemé-
ben ősidők óta játszó és néző, színész és közönség. Ha színről színre vallunk dolgainkról, igazat kell monda-
nunk – szóval, tekintettel, gesztussal. Mindegy, hogy görög tragédiát játszunk vagy abszurd drámát, barokk
színházépületben vagy parányi stúdióban, látványos színpadtechnika segítségével vagy egy szál reflektor
fényében, hagyományosan vagy avantgárd módon, egy a lényeg: hogy őszinték legyünk. A színház – ha tény-
leg az – leleplezi a hazugságot, fönt a színpadon és lent, a nézőtéren. Kihívó feladat meglelni a színházi pilla-
nat igazságát. Ezt keresem itthon és külföldön, évadról évadra, előadásáról előadásra, színről színre. (Koltai Tamás)
-
Kiadó MESZPRINT Kft.Kiadás éve 1992Terjedelem 316 oldalISBN 963-7667-01-06Állapot kiváló álllapot
-
Nemzeti dráma
Nemzeti dráma (Katona József: Bánk bán)
A zsarnokölés lélektana (Teleki László: Kegyenc)
Égi és földi szerelem (Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde)
Polgári szobaszínház (Csáth Géza: A Janika)
Molnár, frissen mázolva (Molnár Ferenc: Liliom)
Szomory itten és mostan (Szomory Dezső: Szabóky Zsigmond Rafael)
Nem elég Szép Ernő (Szép Ernő: Vőlegény)
Rendőri hír (Füst Milán: Boldogtalanok)
Úr ír (Herczeg Ferenc: Kék róka)
Ómódé és újmódé (Márai Sándor: Kassai polgárok)
Nekünk Mohács kell (Móricz Zsigmond: Fortunátus)
Deus Ex mestergerenda (Tamási Áron: Énekes madár)
Egyszemélyes freskó ( Németh László: Galilei)
Vonulj analízisbe Ophelia! (Illyés Gyula: Lélekbúvár)
Alvilági játékok (Déry Tibor: A tanúk, Hernády Gyula: Hagyaték)
Nyihahahaha! (Háy Gyula: A ló)
Lássuk, Uramisten.... (Sarkadi Imre: Oszlopos Simeon)
Megizmosított hitvita (Páskándi Géza: Vendégségbe)
Szituacia mal rontobbar (Vámos Miklós: Világszezon)
Csendélet flaskákkal (Schwajda György: Himnusz, Csurka István: Majális)
Történelmi szillogizmus (Székely János: Caligula helytartója)
Pereteátrum (Gyurkovics Tibor: Boldogháza)
No, bálya, hol vagy? (Galgóczi Erzsébet: Vidravas)
Altschuler megjavul (Moldova György: Malom a pokolban)
Monsieru Tussaud a Ligetben (Weöres Sándor: A kétfejű fenevad)
Szellem a palackból (Drámai események)
Abszurd kiárusítás (Zalán Tibor: Ószeresek)
Kozmára várva (Kornis Mihály: Kozma)
Lehet játszani (Sprió György: Az imposztor)
Librettó, zenésítésre várva (Nádas Péter: Takarítás)
Rémes bús bohózat (Márton László: A kínkastély, Lepkék kalapon)
Akcióhős Csepelen (Kárpáti Péter: Szingapúr, végállomás)
A szerző első napjai (Németh Ákos: Lili Hofberg)
Anna örök (Nagy András: Anna Karenina pályaudvar)
Antigoné a mozgalomból (Eörsi István: Tragédia magyar nyelven Szophoklész Antigonéjából)
Klasszikus dráma
Kísért a múlt (Oidipusz király)
Élektrához illik a farmer (Vázlatsor az Élektra-történetéhez)
A velencei zsidó (William Shakespeare: A velencei kalmár)
Gyurma (William Shakespeare: Lear király)
Bábok vagyunk (William Shakespeare: A vihar)
Kidosám dráhcir (William Shakespeare: II. Richárd)
A dolgok főiránya (William Shakespeare: IV. Henrik)
Lekicsinyelt mechanizmus (William Shakespeare: V. Henrik)
Nagy vagány ez a Ricsi (William Shakespeare: III. Richárd)
Rómában feszült a helyzet (William Shakespeare: Julius Caesar)
Afrika bennünk van (William Shakespeare: Othello)
Dacos reneszánsz (William Shakespeare: Romeo és Júlia)
Ez Sevilla? (Lope de Vega: Sevilla csillaga)
Leszűkített terepen (Calderón: Az élet álom)
Un spectacle ordinaire (Pierre Corneille: L' illusion comique)
Ez a kor oly perverz és becstelen... (Moliére: A mizantróp)
Szigetutópiák (Marivaux: A rabszolgák szigete, Kolónia)
Goldoni és a mesterek (Carlo Goldoni: Karneválvégi éjszaka)
Csöves filozófia (Friedrich Schiller: Haramiák)
L. F. S. (Friedrich Schiller: Ármány és szerelem)
Pöttöm színház (Georg Büchner: Leonce és Léna)
Besztolkovscsina (Nyikolaj Gogol: A revizor)
Nyirkos sziluettek (Fjodor Dosztojevszkij: Ördögök)
Szalonkiközösítés (Henrik Ibsen: A nép ellensége)
Lejt a fejell (Henrik Ibsen: Peer Gynt)
Egy monománia száz éve (August Strindberg: Az apa)
Modern dráma
Csehovdiák (Csehov: Három nővér, Bernard Shaw: Megtört szívek háza)
Gyerekszobánk a színház (Csehov: Cseresznyéskert)
Merő homály a lélek (Csehov: Platonov)
Lehet-e a Gulag után Csehovot játszani? (Valahol Oroszországban)
Örök Johanna (George Bernard Shaw: Szent Johanna)
Az értelem eufóriája (Bertolt Brecht: Galilei élete)
Bicska M. az Ipoly mozgóban (Bertolt Brecht: Koldusopera)
Tu(i)randot (Bertolt Brecht: Turandot, avagy a szerecsenmosdatók kongresszusa)
Valahol Közép-Európában ( Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása)
Itt minden csupa csipke (Friedrich Dürrenmatt: A nagy Romulus)
Bohózat a túlélésről ( Nyikolaj Erdman: Az öngyilkos)
Élni kell (Ljudmilla Petrusevszkaja: Három lány kékben)
Grammatikai fickó (Arthur Koestler: Sötétség délben)
Klasszikus abszurd (Samuel Beckett: Godot-ra várva)
Drámaíró-avatás (Eugéne Ionesco: A kopasz énekesnő, Különóra)
Légből kapott szoba (Harold Pinter: A gondnok)
A Fal paradoxa (Edward Bond: Lear)
Más, mint a többiek (Witold Gombrowicz: Yvonne, burgundi hercegnő)
Zsandárügyi variációk (Slawomir Mrozek: Rendőrség)
Zenekari bohózat ( Alex Koenigsmark: Agyő, kedvesem)
Pikolópikareszk (Bohumil Hrabal: Őfelsége pincére voltam)
Ház, ház, ház (Elias Canetti: Esküvő)
Play Norén (Lars Norén: Az éjszaka a nappal anyja)
Rendszert vált a koponyánk (David Hare: A titkos elragadtatás)
Világszínház
Mesterség és mítosz
Hol a színpad?
Navigare necesse est
Beckett Beckettet rendez
Szabálygyűjtemények pedig nincsenek
Az okos paraszt és a császár
Monumentális úr
Jégtörő Lohengrin
Például Lahti
Kortársunk Moliére
Másik három nővér
Iskolajáték
Vasököl, avagy Harry Kupfer Don Giovannija
Kupfer-Ring
A szobor árnyéka rajtunk
Eldorado Amszterdamban
Színház, holocaust
Berchtiádák
Albion már nem a régi
Loyal Shakespeare Company
Restaurálják Helsingőrt
A foltos ló legendája
Faust-puzzle
Portugál banda