Új jelszó kérése
EZEKET KÍNÁLJUK:
Részletes könyvismertető


Sándor L. István: A Katona és kora. A kezdetek

a-katona-es-kora
3 600 Ft3600
  • Kiadó
    Selinunte Bt.
    Kiadás éve
    2015
    Sorozat
    Ellenfény könyvek
    ISBN
    978-963-12-0354-7
    • I. „legyen ez a színhely, / a keltezés legyen a díszlet”

       

      Egy régi-új színház    

      A Katona megnyitása 1981-ben • Az épület története • Bárdos Artúr és a Belvárosi Színház • Az épület átépítése 1975–81-ben

       

      Kádár János sétája     

      Kádár látogatása Budapest belvárosában 1982-ban • Az MSZMP székháza és Bernáth Aurél Munkásállam című freskója • A 2-es villamoson • A Forum Hotel és a szállodaprogram • Az újjáépített Vigadó • A Vörösmarty téren, a Váci utcában • Kígyó passzázs, Budapest Galéria • Pártaktíva Kádár sétájának tanulságairól

       

      Egy rendszer önarcképe − ünneplőben         

      Kádár és Aczél • A felszabadulást ünneplő Aczél György • A szocializmus történelem- és társadalomképe • Losonczi Pál ünnepi beszédei • Megállt az idő?

       

      II. Dalok tükre / Múlt és jelen

       

      Budapest panoptikum

      A 70-es, 80-as évek fordulójának jellegzetes figurái és problémái Cseh Tamás és Bereményi Géza Frontátvonulása alapján

       

      Történelem, a kabaré tükrében

      A Budapest Orfeum

       

      III. Színházfelfogások csatája

       

      Vezetőváltások a Nemzetiben           

      Kultúrairányítás a 70-es, 80-as évek fordulóján • Aczél György és Pozsgay Imre • Vezetőváltás a Nemzeti Színház élén 1978-ban • Nagy Péter, Székely Gábor, Zsámbéki Gábor vitája

       

      „Beszorult, pállott helyzetek”           

      Munkamódszerek, ízlések konfrontációja a Nemzeti társulatában • Nyilvános viták a Nemzeti Színházról a 70-es 80-as évek fordulóján

       

      „Egy nagy korszak pionírjai”

      A Katona nyitó előadása 1981-ben • Paulay Ede, Jókai Mór és a Thespis kordéja • A Thália szekerén Zsámbéki Gábor rendezésében

       

      IV. „A mi kelet-európai dolgaink”

       

      Mrozek és a cenzúra működése

      A Nemzeti Színház és a Játékszín • Mrozek befogadása és tilalma • Az engedélyeztetés procedúrája a 70-es, 80-as évek fordulóján

       

      „A szabadság esélyeinek latolgatása”

      Az Emigránsok Székely Gábor rendezésében • Avar István és Garas Dezső • Felfogások szabadságról és hatalomról • Mit lehetett érteni, és mit lehetett megírni 1979-ben?

       

      „Ember, aki maga csinálja a történelmet”

      Az Emigránsok Andrzej Wajda rendezésében Budapesten • A krakkói Stary Teatr vendégjátéka 1980-ban • A Márványember és a Vasember

       

      V. A Halleluja-dosszié

       

      Egy darab (és egy író) születése

      Kornis, a színházrendező • Egy rendezői pálya vége • Cenzúra színházban és irodalomban • Egy írói pálya kezdete • Drámaíró születik

       

      Múlt és jelen – egyetlen pillanatban

      Kornis Hallelujája • Idő és tér a drámában • A darab nyelve • A Halleluja történelemszemlélete • A szocialista mindennapok – jellegzetes helyzetek, tipikus figurák • A darab szimbolikus és metafizikai rétege • Zeitstück?

       

      Látomás az életről

      A Halleluja előadása Zsámbéki Gábor rendezésében a Játékszínben

       

      Csődjelentés?

      A Halleluja fogadtatása • Beindul az apparátus • Mi a baj Kornissal? • Mi a baj az előadással? • Mi a baj a Nemzeti Színházzal • A betiltott kritikus-díj

       

      VI. Epilógus – a kezdet

       

      Két korszak határán

      Egy párttitkár feljelentése • Újabb vezetőváltás a Nemzeti Színház élén • Egy politikai játszma fordulatai • A Katona József színház megalakulása

       

Webáruház készítés
Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltak szerint.