Ez a könyv jelenleg előrendelhető 10% előrendelési kedvezménnyel.
Az előrendelési kedvezmény a 2022. augusztus 21-ig megrendelt könyvekre érvényes.
Várható megjelenés: 2022. augusztus 21.
Pap Gábor Papesz három évtizede kutatja a színház, a dráma és a zene kapcsolódási pontjait. Ezt hol tanárként teszi,
közösen a diákjaival (középiskolásokkal, egyetemi hallgatókkal vagy színészképzősökkel), hol meg kritikusként, aki
mások művészetét elemzi. máskor meg alkotó emberként, amatőr, független és kőszínházi előadások zeneszerző-
jeként , rendezőjeként vagy dramaturgjaként. A színház, dráma és a zene kapcsolódásáról szerzett sokrétű tapasztala-
tait, felismeréseit most egy hiánypótló könyvben összegezi.
A könyv egyszerre három aspektusból, tudományos, művészeti és pedagógiai vonatkozásaiban vizsgálja
színház és zene közös világát.
A kötet első nagyobb fejezetében (Teória ) a szerző definiálja, hogy mit ért dramatikus zene alatt, és mi indokolja
e fogalom bevezetését. Vizsgálódásának tárgya a színházi alkotófolyamatban, valamint a dráma- és színházpedagógiá-
ban alkalmazott olyan zene, amely az alkotók együttmunkálkodása révén, élő módon jön létre, és amelynek megköze-
lítése, szemlélete, fogalmi rendszere is dráma- és színházközpontú. A szerző konkrét, történeti és kortárs zenei
példákon keresztül mutatja be, hogy a zenei jelenségek mélyszerkezetében hol fedezhető fel a drámai elem.
Ezt követően rendszerre nem törekvő módon, mégis fontos megfigyelésekre alapozva próbálja megragadni a zene
színházi hatásmechanizmusának főbb törvényszerűségeit, és ezen belül a dramatikus zene alkalmazásának újszerű
lehetőségeit. Végül egy vázlatos történeti áttekintés adva térképezi fel színház és zene fontosabb találkozási pontjait,
jelen- és jövőbeli megvalósulási formáit.
A kötet második fejezete (Praxis ) teljes egészében gyakorlati fogantatású, középpontjában a dramatikus zenei gyakor-
latok módszertana, leírása áll. Itt olvasható az alapozó gyakorlatok részletes bemutatása, mélységük szerint katego-
rizálva a gyakorlatokat a szabályjátékoktól a kommunikációs funkción át haladva a komplex szituációs gyakorlatokig.
Ezt követi a fontosabb zenei elemekkel (pl. dalokkal, ritmusképletekkel) való dramatikus tevékenységek leírása, valamint
a speciálisan új zenés kompetenciákat adó színésztréningek tervezetei. Ezután olyan hosszabb időkeretben zajló projek-
tek ismertetése következik, amelyek révén a leírt gyakorlatok hatékony építőköveivé válhatnak egy adott gyerek-, diák-
vagy éppen professzionális színházi alkotófolyamatnak. Végül a szerző a praxisra vonatkozó hasznos és egyedi tanácsok-
kal látja el a leendő alkalmazókat.
A könyv harmadik fejezetében (Applikáció ) Pap Gábor összefoglalja azokat a tapasztalatait, amelyeket a dramatikus
zenei gyakorlatok és projektek alkalmazása során szerzett a színházi (nevelési) alkotómunkában. Itt kapott helyet a
Trainingspot Társulat tal létrehozott új színházi műfaj, a zenés tantermi színház főbb eredményeinek, tanulságainak és
jövőbeni irányainak bemutatása. Végezetül a kötet egyik lehetséges konklúziójaként egy új képzési szisztéma lehetősé-
gét vázolja fel a szerző, ehhez kapcsolódnak azok a tematikák, óravázlatok is, amelyek hatékony segítői az alkalmazásnak.
A hiánypótló könyvet nemcsak az alkotók és a pedagógusok forgathatják haszonnal, hanem azok is, akik színház-
és zenekedvelőkként keresik a komplexebb élményeket.
VIDEO