EZEKET KÍNÁLJUK:

BÁBSZÍNHÁZ

Főkategória >BÁBSZÍNHÁZ

lorinc-laszlo-blattner-egy-babos-eletutja

 

„A bábművészet egyik legismertebb külföldi kézikönyve tizenegy művészt nevez meg, akinek fontos szerepe

volt valahol a világon a 20. századi modern bábszínház megteremtésében. Közöttük a magyar Blattner Géza

az egyetlen, aki ma nem közismert, aminek az is az oka, hogy mindeddig nem jelent meg róla átfogó feldol-

gozás. Sem Magyarországon, ahol 1919 és 1925 között Balázs Béla vagy Kosztolányi Dezső is alkottak dara-

bokat színpada számára. De Franciaországban sem, ahol később megteremtette három évtizedig működő

Arc-en-Ciel (Szivárvány) színházát, sok neves, főként magyar munkatárssal közösen. Újszerű produkcióikért

már a kezdetekkor lelkesedett a montparnasse-i közönség, az egyik vezető műkritikus például úgy vélte,

„a bábszínház teljes megújulásának vagyunk tanúi. Először láthatjuk, hogy a bábok nemcsak az életet utá-

nozzák, hanem létrehozhatják a saját művészetüket.”

 

A könyv a 2014-es monográfia második, javított kiadása.

 

 

3 100 Ft
3 100 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
babosok-konyve-rev-istvan-arpad-kepeskonyve

 

Rév István Árpád (1898–1977) játék- és bábtervező mester, a Nemzeti Bábszínjáték igazgatója élete
során több mint kétszáz grafikát, rajzot készített azért, hogy a bábjáték szerelmesei rendszerezett
tudáshoz juthassanak. A könyv eredeti célja az volt, hogy olvasója mindent megtudjon a művészeti
ágról az ókori bábkarakterektől a modern bábszínház kísérletező gyakorlatáig, hogy megismerje és meg-
értse a különböző bábtechnikákat, és főként, hogy ezek segítségével képessé váljon egy saját bábszínház
megépítésére és működtetésére. Kötetünkben a képeskönyvet az alkotó tollából származó elméleti és
esztétikai írásokkal, egy Rév István Árpád által bábszínpadra alkalmazott szövegkönyvvel (Háry János),
továbbá egy szintén ehhez a bábjátékhoz tartozó foglalkoztató füzettel egészítettük ki. 
 
Szerkesztette: Hutvágner Éva, Lovas Lilla, Simándi Katalin
1 900 Ft
1 900 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
egy-borondnyi-bab-papirszinhazi-foglalkoztato

 

A Petőfi Irodalmi Múzeum - Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet Bábtárának első múzeum-
pedagógiai bőröndje. A családokat megszólító rendhagyó kiadvány a bábtechnikák felől közelítve
interaktív módon, izgalmas formai és vizuális megoldásokkal mutatja be a Bábtár gyűjteményének anyagát.
A papírszínházakból kiindulva a Bábtár munkatársai Fekete Anettával, aki a PuPiLi papírjátékok tervezője,
Remsey Dávid illusztrátorral és Tóth Réka Ágnes dramaturggal hozták létre ezt a bőröndnyi társulatot.
Egy bőröndnyi báb papírbábszínházunk közös játékra, bábozásra ösztönöz, ráirányítja a figyelmet a magyar
bábtörténet kincseire.
A bőrönd tartalma: papírbáb készletek, bábtechnikai kisokos, mesegyűjtemény
 
Szerkesztette: Hutvágner Éva, Lovas Lilla, Simándi Katalin
3 500 Ft
3 500 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
szinhaz-naplo

 

A Corvina Kiadó napló-sorozatának új darabja a színházművészetre koncentrál.

A kötet tulajdonosa előadásonként hat oldalon foglalhatja össze gondolatait, benyomásait,

idézheti az alkotók, a kritikusok véleményét, vagy éppen archiválási céllal válogathat a színházi

filológia számára elengedhetetlen aprónyomtatványok dokumentumai között. A könyv végén

tájékoztató jelleggel röviden listázva a fontosabb hazai színházak elérhetőségei találhatóak.

Koncepció és bevezetés: Rácz Attila

A kötet képanyaga Edward Gordon Craig színházi grafikáinak felhasználásával készült.

1 990 Ft
1 990 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
kazanlar-emil-a-babjatek

 

"A bábszínházi előadás a gyermekkor ünnepnapjait jelzi. A bábu olyan szerves tartozéka életünk első éveinek, mint például

a mese, később pedig épp úgy raktározódik el emlékezetünk mélyén, mint a gyermekkor sok más élménye. A közfelfogás

azt tartja, hogy a bábu a legkisebbek szórakoztatását szolgálja. Valóban csak ennyi lenne a szerepe?

Az ókor és a középkor bábjátékai elsősorban a felnőtteknek szóltak. Később a főúri szórakoztatás eszközének tekintette

az az Esterházy is, aki kastélyában bábszínházat létesített, és Joseph Haydnt marionettoperák zenéjének megkomponálá-

sával bízta meg. Goethe sem volt közömbös ez iránt a műfaj iránt; Faustjának megírására ösztönzően hatott egy stras-

bourgi kocsmában látott bábelőadás is. Alfred Jarry, a modern francia irodalom egyik őse első művét, az Ubu királyt még

diákként padlásszobájában, bábelőadáson mutatta be. A XX. századi magyar irodalom néhány kitűnő alkotója – Karinthy

Frigyes, Balázs Béla, Kosztolányi Dezső, Babits Mihály – is írt bábjátékokat. Szergej Obrazcov, a világszerte ismert moszk-

vai bábszínház vezetője a második világháború alatt fronton harcoló katonákat szórakoztatott művészetével. Prágában

a náci megszállás idején valóságos antifasiszta bábmozgalom alakult ki, Karel Capek-darabokat is adtak elő. Napjainkban

az Egyesült Államokban a "Bread and Puppet" (Kenyér és bábu) néven működő társulat a vietnami háború ellen tiltakozó

darabokat mutat be."

Az illusztrációkat Országh Lili készítette.

A szövegközti rajzok Fuggerth Ferenc munkái.

1 490 Ft
1 490 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
tarbay-babesztetikai-szoveggyujtemeny

 

"Ezt a nem is kis terjedelmű bábesztétikai szöveggyűjteményt tekintsék annak, ami célja volt: első lépés a sokfelé kallódó,

ma már szinte hozzáférhetetlen bábesztétikával és a bábjátékkal kapcsolatos gondolatok gyűjteményének.

Első lépés, amelyben a figyelem elsősorban az elmúlt három-négy évtized szétszóródott cikkei, tanulmányai, elemzései

felé fordult, azokat gyűjtötte össze folyóiratokból, Bábszínpad-kötetekből, könyvekből.

Az utóbbi ismét kulcsszó: ez a szöveggyűjtemény szeretné felhívni a figyelmet olyan munkákra is, amelyek mostanában

jelentek meg, esetleg még kaphatók könyvesboltokban, antikváriumokban – Granasztói Szilvia: Játsszunk a bábuval! –,

de ha nem, talán fellelhetők könyvtárakban is – mint például Obrazcov elemző munkája, A bábjátéktól a filmig. De helyet

kaptak a szöveggyűjteményben olyan előadások is, amelyek eddig nyomtatásban nem jelentek meg, például Szilágyi

Dezső A hagyományos tündérvilág a modern gyermekszínház repertoárjában című elemzése, vagy idegen szerzők –

Ryl, Jurkowski, Kudlinski – tanulmányai, akiknek munkái magyar nyelven először szöveggyűjteményünkben látnak nap-

világot. Kitekintése ez elsősorban a mai bábművészetre, olyan irányzatokra, amelyekről évek óta hallottunk, hírből

ismerünk, de most, egy egyszerű leírás segítségével szinte közvetlen élményünkké válhat. ...

Végezetül még annyit szeretnék mondani, hogy a nem kifejezetten "esztétikai" írásokat azért vettük be a szöveg-

gyűjteménybe, mert nemcsak "esztétizálni" akartunk a közreadott anyaggal, hanem azt is hangsúlyozni: elmélet és

gyakorlat szorosan összefügg, és ha olykor az írások között ellentmondást találunk, azzal a szöveggyűjtemény olvasó-

ját arra is akartuk ösztönözni: gondolkodjon minél önállóbban, ha lehet – és bizonyító erővel tud is – mondjon ellent

a kötetben idézett elveknek. Ez az ellentmondás – meggyőződésünk – a fejlődés alapja. Gazdagodása a játékosnak,

csoportvezetőnek, és ez nem kicsi dolog." (Tarbay Endre)

3 400 Ft
3 400 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
balogh-beatrix-marionett-mindenkinek

 

Kétszer rendültem meg alaposan életemben. Először 1944-ben. Háború volt, valaki rám fogott és elsütött egy revolvert.

Ekkor közel éreztem a halált. Másodszor körülbelül egy év múlva, amikor életem első marionett figuráját készítettem:

egy Cyrano-bábot. Mikor felcérnáztam és kezemben tartva az első lépéseket tette, az első gesztusokat végezte ez a

magam készítette, ember formájú kis figura, ugyancsak nagyon megrendítő volt. Most meg az életem éreztem közel,

mert olyan volt, mintha élne. Én éltem benne, mikor megalkottam és megmozgattam.

Azóta sem tudtam megszabadulni a marionettől. Igaz, nem is akartam. Valaki azt mondta: nyugtalanul élsz, ha van egy

szenvedélyed. Igaza volt. De én jól érzem magam az alkotás nyugtalanságában. A Cyrano-figura után, közel négy évtizede

már sok száz marionett figurát készítettem: az Astra Bábegyüttesnek, a tv-nek, filmgyárnak, színházaknak, az Állami

Bábszínháznak is meg sok-sok gyereknek. De nem volt köztük két egyforma. Mind új volt, és mind oly izgalmas, mint a

Cyrano.

Aki ennek a könyvnek a nyomán marionetteket fog készíteni, és azokon keresztül szól gyerekekhez vagy felnőttekhez,

biztos, hogy nem fogja az itt elmondottakat, lerajzoltakat egyszerűen lemásolni. Ez – mint minden szakkönyv –

a lehetőségeket ismerteti, az alapfogásokra tanít meg. Az én marionettemet nekem kell megcsinálnom, és olyan csak

egy van a világon." (Vízvári László)

2 300 Ft
2 300 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
kende-jatsszunk-babszinhazat

 

Rajzos, mesés bevezető a bábok, a bábszínház világába gyerekeknek.

 

Írta és rajzolta: Kende Márta

980 Ft
980 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
balogh-beatrix-etudok

 

A könyvben leírt gyakorlatok és etűdök nagy része nemcsak bábmozgatáshoz ad segítséget. Felhasználhaják

színjátszó csoportok, iskolai drámaórákon. A mozgássorokra vagy gyakorló etűdökre történelmi és irodalmi

játékok építhetők.

2 600 Ft
2 600 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
dienes-erika-a-babjatekrol

A jegyzetet az ELTE Tanító- és Óvóképző Főskolai Kar Vizuális Nevelési Tanszéke adta ki.

A szöveggyűjtemény Szentirmai László, Granasztói Szilvia, Polz Alaine, Tömöry Márta, Tarbay Endre és mások írásaiból

válogatott szemelvények segítségével ad betekintést a bábjáték történetébe, a bábjáték pedagógiai, pszichológiai

kérdéseibe, a bábjáték dramaturgiai problémáiba, és gyakorlati segítséget nyújt néhány egyszerűbb báb elkészítéséhez is.

A kötetet képgyűjtemény egészíti ki.

1 500 Ft
1 500 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
fedotov-babu-anatomiaja

Sz. V. Obrazcov, az Orosz Szocialista Szövetséges Szovjet Köztársaság népművésze vezetése alatt álló

Állami Központi Bábszínház múzeumának anyagából. A rajzokat V. Sz. Scserbakov készítette.

3 200 Ft
3 200 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
nagy-katalin-hazi-babszinhaz

 

"Minden gyermekekkel foglalkozó ember hamar szükségét érzi annak, hogy megkeresse azokat a módszereket,

amelyekkel leginkább hatni tud neveltjeire. Lelki sajátosságait tekintve a kisgyermek elsősorban érzelmi lény, érzelmein

keresztül látja a világot, érzelmein keresztül lehet hatni rá. Én is ebből az elvből indultam ki, s úgy tapasztaltam, hogy

a sok jó módszer mellett a báb a legalkalmasabb. Sűríti mindazt, ami megkapja a kicsi figyelmét: a mozgás, a látvány,

a szín, a ritmika és így tovább.

Ebből egyenesen következik az is, hogy a gyerekek a lehető legszerencsésebb formában találkoznak az irodalommal,

mesével, verssel, zenével. Biztos, hogy nyitottá válnak a szép befogadására…" (Nagy Katalin)

A könyv pedagógusoknak ad ötleteket: mit és hogyan játsszanak el bábokkal a gyerekek. Nagy Katalin minden szöveg

mellé technikai leírást is ad a megvalósítás lehetséges módjáról. A példatárt rajzok és esetenként kották egészítik ki.

800 Ft
800 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
Ellenfeny-167-Parti-Nagy-Lajos-A-csaszar-uj-ruhaja

 

DRÁMAMELLÉKLET:

Parti Nagy Lajos: A császár új ruhája

"Színész

Engedje meg felség, parányi szemünket

Hadd vessük kegyelmed fénylő magasába!

Kelme

Kik vagytok? Életrajz? Ajánlások? Önrész?

Színésznő

Felség, zsenge korunk ellenére kilenc…

Színész

…Tizenöt világrész minden ruhaháza

New Yorktól Szocsiig, Azertől Ezerig

Lábunk előtt hevert. Bankárok, hercegek

Voltak szerencsések minket szerencsélni.

Színésznő

De nincsen hőbb vágyunk, minthogy egy eleven,

Fényességes császár ruhatóriumát

Legyünk szerencsések megkollektálhatni.

Színész

Kiszabadítani a megszokott formák,

Közhelyes vonalak labirintusából."

880 Ft
880 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
balogh-geza-fejezetek-a-babjatek-tortenetebol

 

A báb kialakulásának és a bábjáték megszületésének indítékairól annyi mindenesetre megállapítható, hogy

a többi művészeti ággal együtt a fantázia, a korlátokat nem ismerő teremtő erő spontán megnyilvánulása,

s mint ilyen inkább még a képzőművészeti alkotások közé tartozik.

Létrejöttében közrejátszik a homunculus vágya, és az, ha nem is különbözteti meg a drámai művészetek többi

fajtájától, de mindenképpen azok legeredetibb formái közé sorolja. Ezzel a spontán emberi és művészi törek-

véssel messze megelőzi a középkor alkimistáit, hiszen játékos formában kelt életre élettelen anyagból gyúrt

emberképmásokat.

 

 

3 100 Ft
3 100 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
a-vitez-laszlo-szinhaztol-a-nemzeti-babszinjatekig

 

Magyar bábművészeti antológia

Az antológia a XX.század első felének magyar bábművészetével és bábjátszásával foglalkozó írásokból
ad közre válogatást. A kötet három fő részből áll. Az első rész cikkek, tanulmányok, színházi esszék
gyűjteménye magyar írók, költők, publicisták, színházi szakemberek és bábművészek tollából. Hevesi
Sándor, Németh Antal, Balázs Béla, Kosztolányi Dezső, Karinthy Frigyes, Szép Ernő, Orbók Lóránd, Blattner
Géza, A.Tóth Sándor, Büky Béla, Bodor Aladár, Rév István és mások írásait olvashatjuk itt.
A kötetmásodik részében hat bábjátékot találunk, melyek a bábszínházról különbözőképpen gondolkodó,
s így különböző bábtechnikákat előnyben részesítő szakemberek által kerültek színre. A kötet harmadik
részét az 1930-ban megjelent, Németh Antal által szerkesztett kétkötetes Színészeti Lexikon bábtörténeti
szócikkei alkotják.
2 300 Ft
2 300 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
metin-and-karagoz-turkish-shadow-theatre

 

"A török árnyjáték, a Karagöz igen jelentős kulturális örökség. Az oszmán kultúra és társadalomszerkezet

keresztmetszete, mikrokozmosza, amelyben koherens és gazdag teljességet találunk. Egy-egy Karagöz-

előadás sokszínű mozaikot alkotva különféle művészeteket gyűjt egybe…

Ahogy az előadás holisztikus egységet alkot, a Karagöz-játékos is sokoldalú és kreatív művész.

A Karagöz-játékos dramaturg, rendező, zenész, színész,koreográfus és képzőművész. Mivel a Karagöz

nyitott és rugalmas művészeti forma, lehetővé teszi, hogy a játékos az előadás során rögtönözzön;

rövidít, hosszabbít, akár a színhelyeket is megváltoztatja. Az adott napon pedig aktuális eseményt illeszt

az eredeti történethez. A Karagöz-játékos hangját a megformált alakok karakteréhez igazítja: elvéko-

nyítja, megvastagítja a szavak hangsúlyát és dallamát, felnőtt férfiak és nők, idősek, gyerekek formálód-

nak, de hangját a dadogós, az orrhangon beszélő, az ópiumfüggő szavajárásához is igazítja, így akár

több tucat alakot képes megszemélyesíteni." (Metin And)

http://epa.oszk.hu/03000/03095/00023/pdf/EPA03095_art_limes_2017_2_074-095.pdf

2 600 Ft
2 600 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
balogh-geza-a-babjatek-magyarorszagon

 

Az Állami Bábszínház és folytatója-jogutódja, a Budapest Bábszínház 60 esztendős históriájában Balogh Géza a magyarországi bábjátszás távolabbi és közelebbi múltjáról is képet ad. A bábszínház egykori és mai (s tán jövendőbeli) közönsége, illetve a színháztörténet iránt érdeklődő megtalálhatja e kötetben mindazt, amit a Bábszínházról tudni szeretne.

 

 

3 995 Ft
3 995 Ft
Jelenleg ez a könyv nincs raktáron. Kérésére, ha lehetséges, beszerezzük.
karagoz-az-arnyszinpadon

 

A karagöz már a XVI. században igen fejlett volt az Oszmán Birodalomban, és görög földön, ill. Észak-Afrikában

is átvették. A XX. századra azonban a műfaj – a mozi és egyéb szórakoztatási formák terjedése miatt – veszí-

tett népszerűségéből. Törökországban már többnyire csak a muszlim szent hónap, a ramadán idején mutatnak

be karagöz-előadásokat. A Karagöz nevű állandó szereplő jóindulatú figura, aki sokszorhúzza a rövidebbet,

és a verekedések során rendre leverik a turbánját. Szatirikus és vulgáris szópárbajt folytat nagyképű, affek-

tálva beszélő, Hacivot nevű barátjával és más szereplőkkel, például az újgazdag paraszttal, a bűnök iránt

elnéző dervissel és a zsidó kereskedővel.

 

1 300 Ft
1 300 Ft
Jelenleg ez a könyv nincs raktáron. Kérésére, ha lehetséges, beszerezzük.
 

prev
12
next

Webáruház készítés