Tartalomjegyzék
A kezdetek
A színház felé
Fodor Tamás a gyerek- és ifjúkoráról, a szüleiről, tanulmányairól, az első színházi élményeiről
Az Egyetemi Színpadon (1961–1965)
Egy igazi hely
Az Egyetemi Színpad születése, profiljának kialakulása, az első időszak legfontosabb eredményei, sikerei
Kulturális sziget
Fodor Tamás a pályakezdéséről, az Egyetemi Színpadon eltöltött évekről
„Egy mindig izgatott, mindig érdekes színház”
Az Universitas indulása, első sikerei, Fodor Tamás szerepei
„Tágítottuk a határokat”
Fodor Tamás az Universitas megalakulásáról, működéséről, legfontosabb előadásairól, az Universitasban játszott szerepeiről, első filmszerepeiről
Az útkeresés állomásai
Egyszerű szeretni, lázadni?
A magyar filmes újhullám előszele: Bacsó Péter Nyáron egyszerű (1964) című filmje
„Kopárság a végtelen határán”
A József Attila Színház alakulása, profiljának változása és Anoilh: Becket című darabjának előadása (1965)
„Húszéves történelmünkről”
Berkesi András: Húszévesek – József Attila Színház (1965); Giraudoux: Párizs bolondja – József Attila Színház (1966)
Kommersz a társadalmi dráma köntösében
Gyárfás Miklós: Kényszerleszállás (1966); Kállai István: Csodabogár (1966) – József Attila Színház
Az utolsó szerep
Anouilh: A barlang (1967) – József Attila Színház;
Kőszínházban, szinkronban
Fodor Tamás az első kőszínházi szerepeiről, a szinkronizálásról
Újra az Egyetemi Színpadon
„Egy tehetséges fiatalság nevében”
Fodor Tamás szinkron szerepei; első előadóestje: a Medáliák; az Egy szerelem három éjszakája című darabban játszott szerepe, az előadás az 1966-os Nancyi fesztiválon; Petúr István leváltása az Egyetemi Színpad éléről
Az első rendezések
Égigérő vascsicsergő; Akkor, szerdán; Piszkos Fred málnaszőrt iszik; Nullszéria – Egyetemi Színpad
Visszafelé nincs átjárás
Fodor Tamás az Egyetemi Színpadon készített első rendezéseiről és az Universitas vezetőjeként végzett munkájáról
Új nemzedék, új színház
A 60-as évek új színháza; Grotowski és az Állhatatos herceg; az Universitas találkozása Grotowskival
Grotowski nyomán
Grotowski hatása az Universitas munkájában; a Ruszt József rendezte A pokol nyolcadik köre; Fodor Tamás rendezése, a Rampa
„A rendszer építményét földig rombolni”
Fodor Tamás a Rampáról; ’68 élményéről; az új baloldali gondolkodásról; az Egyetemi Színpad igazgatójával való konfliktusokról
Egy történet vége
Szakítás az Egyetemi Színpaddal
Otthonkeresés
„Szervezgettem az ellenkultúrát”
Fodor Tamás az Új hullám a magyar költészetben című sorozatáról, a Fiatal Előadóművészek Fesztiváljára készített második előadóestjéről, illetve ezek betiltásáról
Egy betiltott est
Fiatal Előadóművészek Fesztiválja az Egyetemi Színpadon; Fodor Tamás második önálló estje: Talpig verítékben, itthon
Hogyan politizál egy hivatásos színház?
Az Irodalmi Színpad; Fodor Tamás rendezése: a Szamártestamentum; Hubay Miklós két egyfelvonásosa, a Szfinx és a Lélegzetvisszafojtva; Peter Weiss egyfelvonásosa, a Mockinpott úr; a Hej, cigányok! című összeállítás
Az Irodalmi Színpadon
Fodor Tamás Szendrő Ferencről, az Irodalmi Színpad igazgatójáról és Kerényi Imréről, a Mockinpott úr rendezőjéről
A Pinceszínházban
A Pinceszínház és a „pinceszínházi stílus; Fodor Tamás rendezései a Pinceszínházban; a stúdiószínházak a színjátszás megújításért; Keleti István levele Fodor Tamásnak
A partizán attitűd
Fodor Tamás a Pinceszínházban töltött időszakról, itteni munkáiról; Malgot Istvánnal és az Orfeóval való találkozásról, az értelmiség szerepéről
Az Orfeo
Az Orfeo születése
Az Orfeo előzményei a Képzőművészeti Főiskolán, a fiatalok ideológiai és művészi útkeresése, a bábcsoport alakulása, az Orfeo szerelme című bábelőadás
Egy költői oratórium
Győre Imre: Orfeo szerelme című műve és előadása az Irodalmi Színpadon
Új irányba indult az életem
Németh Ilona az Orfeo indulásáról, a szentendrei családi ház építéséről, a bábcsoport alakulásáról, az Orfeo szerelme című bábelőadásról
Megváltoztatni a világot…
Az Orfeo alakuló csoportjai, a zenészcsoport, a politikai vitakörök, szemináriumok; az Orfeo képzőművészei
Nem akartam elhinni a hazugságokat
Angelus Iván az orfeósokkal való találkozásáról, a pantomim csoport alakulásáról, az Orfeo szemléletéről, törekvéseiről, belső működéséről, Malgot Istvánnal való konfliktusáról, Fodor Tamás megjelenéséről az Orfeóban
Az Orfeo Stúdió megalakulása
Fodor Tamás Malgot Istvánról és az Orfeo szelleméről és működéséről, az Orfeo Stúdió megalakulásáról, munkájának kezdetéről
Az Etoile
Nem kívánatos kommunista
Fodor Tamás Semprún A háborúnak vége című filmforgatókönyvéről és az Orfeo Stúdió ebből készített előadásának, az Etoile-nak születésről
Az Orfeo útkeresésének szintézise
Etoile (1971) – Orfeo Stúdió
Amiben benne éltünk
Fodor Tamás az Etoile témájáról, címének jelentéséről, színházi és színészi stílusáról, fogadtatásáról
„Az ilyen közös munkában hiszek”
Angelus Iván az Orfeo színházi csoportjának létrejöttéről, az Etoile készítéséről, a munka kollektív jellegéről, az előadás közönségéről és fogadtatásáról
Ügynökjelentésekben
III/III-as jelentések az Etoile-ról és az előadásokat követő vitákról
Közel kerülni a valósághoz
Oszkay Csaba az Orfeohoz vezető útról, a Stúdió munkájába való bekapcsolódásról, az Etoile próbáiról, az előadásról, a szerepéről, az Etoile fogadtatásáról
Egy teljes életet betöltő program
Székely B. Miklós az Orfeoval való kapcsolatáról, Fodor Tamással való találkozásáról és az Etoile születéséről
Kazincbarcikán
Az amatőr színjátszók első országos fesztiválja 1972-ben, az Etoile szereplése itt, a találkozó – és az amatőr színjátszó mozgalom – legjobb együttesei
Vurstli, házépítés, Szüret
A manipuláció élménye
Fodor Tamás a Vurstliról, a benne feldolgozott élményről, születéséről, néhány jellegzetes részletéről, változatairól, fogadtatásáról
„Vasárnapi vágyak netovábbja”
Ügynökjelentések és szakmai elemzések az Orfeo Stúdió második előadásáról, a Vurstliról
Leleplezett hamisságok
Angelus Iván a Vurstli készítéséről, az előadás világáról, a maga két szerepéről, a produkció fogadtatásáról; a Petőfi ’73 című film forgatásáról
Elkezdtünk építeni egy házat
Oszkay Csaba a Vurstliról (1972), a professzionalista munka iránti vágyról, az ennek helyszínt biztosító pilisborosjenői ház építéséről, a maga munkájáról
Közösen és külön
Két ház felépítése Pilisborosjenőn; szakadások jelei az Orfeóban: szakítások és kiszavazások; a bábcsoport újabb előadásai; rendőrségi vizsgálat az Orfeo ellen
A színpadra is elhozzuk az életünket
Fodor Tamás a Kinizsi utcában működő Angela Davis Klubról, a Hollós Ervinnel való találkozásról és ennek következményeiről, a Szüret című Orfeo Stúdió előadás témájáról, stílusáról, szereplőiről
„Miből van a hatalom?”
Szüret (1972) – Orfeo Stúdió
Che Guevara folytatói
Oszkay Csaba a Szüretről és a Petőfi ’73-ról
Az Orfeo-ügy
Államellenes összeesküvők bűnbarlangja
Szántó Gábor két cikke a Magyar Ifjúságban: Orfeo az álvilágban; Még egyszer az Orfeo együttesről; a kibontakozó vita; Malgoték ellenlépései; a MSZMP KB Kulturális Alosztálya által kezdeményezett vizsgálat az ügyben; Vitányi Iván feljegyzései Aczél György számára; cikke A színjátszás harmadik fajtája címmel Az Orfeo-ügy „megoldása”
„Terrorista támadás a rendszer ellen”
Fodor Tamás az Orfeo-ügyről, hátteréről, összefüggéseiről
Mintha szabad lennék
Németh Ilona az Orfeo-ügyről és személyes következményeiről
Szakítás az Orfeóval
Egy közönséges páfrány
Angelus Iván 11 hónapos sorkatonai szolgálatáról, az Orfeóhoz való visszatéréséről, részvételről a házépítésben, a Golgota című előadásban játszott szerepéről, a színházi csoportnak az Orfeóról való leválásáról
Szétváló utak
Fodor Tamás a Golgota (1973) című előadásról és az Orfeóval való szakításról
Ha nem vagy velünk…
Németh Ilona a bábosok és Fodor Tamás közötti kényszerű választásról
Ebben nem szabad részt venni
Székely B. Miklós a Malgot képviselte bolsevik mentalitásról, illetve az ettől való elszakadástól
„Mint az első szerelem”
Oszkay Csaba az Orfeóval való szakításról
A Stúdió „K” indulása
„Az autonómiát nem viselte el a rendszer”
Fodor Tamás a 70-es évek elejének szemléletéről, a hatalommal kötött egyéni és csoportos különalkukról, a valóságos és az álközösségek működéséről.
„Ugyanazon az ültetvényen dolgozunk”
Studs Terkel: Vasmunkások (1974) – Stúdió „K”
A nehezebb vas
Fodor Tamás a Stúdió „K” első előadásairól: Szélmalomharc (1973); Vasmunkások; Bankett
„A magyaroknak nehéz sorát?”
Bankett (1974) – Stúdió „K”
Egy marginális élet egzisztenciális lehetősége
Angelus Iván a Bankett című előadásról, az Orfeo Stúdió és a Stúdió K művészeti szemléletének változásáról, a pilisborosjenői létezésről
Műhelygyakorlatok, etűdök
„A kíváncsiságunk vezetett bennünket”
Oszkay Csaba az önálló Stúdió „K” kísérleteiről, a saját színházi nyelv kereséséről, a Pilisborosjenőn zajló életről
Elszigetelődés a külvilágtól?
A vezető amatőr színjátszó együttesekkel tervezett konföderáció; beszorulás a Pilisborosjenői házba, az itt zajló belső műhelymunka
Műhelygyakorlatok
Fodor Tamás a pilisborosjenői műhelygyakorlatokról és Bereményi Géza darabjának, a Porembának előadásról
„Nem érthetjük egymást félre tovább”
Bereményi Géza: Poremba (1976) – Stúdió „K”
A valóság képei és a valóságos színészi jelenlét
Angelus Iván a Poremba című előadásról, a Pilisborosjenőn zajló műhelygyakorlatokról és a naturalista etűdökről
Amatőrökből szuverén alkotócsoport
Székely B. Miklós a Bankettről és a Porembáról valamint a naturalista etűdökről
Életképek
A 6-os számú kórterem; Aktívák (Lakótelep); Patyolat (1976) – Stúdió „K”
A hétköznapi élet esetlegessége
Oszkay Csaba a naturalista etűdökről, a Lakótelepről, a Patyolatról és A 6-os számú kórteremről
Töredezett élet
Fodor Tamás a Patyolatról; a Lakótelepről és A 6-os számú kórteremről
Woyzeck – 1977
Társulat létezés
Fodor Tamás a Woyzeck előtti időszakról, a társulat erőviszonyairól, működéséről és a Woyzeck készítéséről
Úgy, mint az életben
Oszkay Csaba a Woyzeckről és az előadás születéséről
Mint egy kártyajáték
Angelus Iván a Woyzeck próbafolyamatáról, az előadás készítése teremtette szellemi tér bejárásáról
Az igazi bűnökkel szemben
Büchner és a Woyzeck Magyarországon; főiskolai előadások; az Irodalmi Színpad bemutatója
Bevezetés egy előadás világába
A sorsát vesztő ember
Büchner: Woyzeck (1977) – Stúdió „K”
Egy korszakos előadás hatása
Részvétlenül egy tragédia közepén
Fodor Tamás a Woyzeckről
Mint egy utcai baleset
Székely B. Miklós a Woyzeckről
Hús-vér emberek és bábfigurák
Angelus Iván a Woyzeckről
Töredékek egy gondolatrendszerből
Fodor Tamás a Stúdió „K” színházszemléletéről, munkamódszeréről, gondolkodásmódjáról
A Woyzeck élete
Függelék
Fodor Tamás, az Orfeo Stúdió és a Stúdió „K” kronológiája 1978-ig
Ki kicsoda Fodor Tamás, az Orfeo Stúdió és a Stúdió „K” történetében
Névmutató