EZEKET KÍNÁLJUK:
Részletes könyvismertető


Bécsy Tamás: A dráma lételméletéről

becsy-tamas-drama-letelmeleterol
4 490 Ft

 

Bécsy ​Tamás könyve az írott drámai művek kérdéskörét abban a viszonyrendszerben vizsgálja, amely a Művész, a Mű

és a Befogadó között jön létre, s amelyet alapvetően meghatároz a Művésznek és a Befogadónak a valósághoz való

viszonya. Ebből az ontológiai nézőpontból igen lényegessé válnak a műnemi, s ezen belül a műfaji törvényszerűségek.

Elméletének e részében felhasználja és továbbépíti A drámamodellek és a mai dráma című könyvének megállapításait.

További fejezeteiben a drámai művekben megjelenő alakok, majd a cselekmény, illetve a tér és az idő legfontosabb

ontológiai kérdéseivel foglalkozik. Végül vizsgálja az írott dráma és a színjáték viszonyát is.

Bécsy Tamás munkája úttörő vállalkozás, mivel az általános esztétikák az irodalmi, de főként a drámai művek létezésének

kérdéseit csak mint részproblémát tárgyalták. A szerző többek között felhasználja Ingarden és Hartmann nézeteit; alap-

vetően azonban Lukács György A társadalmi lét ontológiájáról című művének megállapításaira épít.

A munkát gazdag jegyzetanyag egészíti ki, amelyben az olvasó a kérdéskör további részleteire vonatkozóan is tájékozódhat.

  • Kiadó
    Akadémiai Kiadó
    Kiadás éve
    1984
    Terjedelem
    324 oldal
    ISBN
    963-05-3455-x
    Állapot
    kiváló, megkímélt állapot
  •  

     

    Bevezetés

    I. A műalkotás létezésének komplexuma

    A lét terminus jelentése a műalkotáslét esetében

    A létmeghatározó komplexum

    Az ontológiai felépülés és a tudat

    A Mű történeti létezése és a Befogadó tudata

    A történeti létezés vizsgálata

    Az érték létezővé formálása

    II. Az irodalmi mű létszférája

    Az egynemű közeg anyagának ontológiai kérdései

    A nyelv mint az irodalmi mű egynemű közege anyagának kérdései

    Az egynemű közeg és a Befogadó

    III. Az irodalmi mű létformája

    Az objektum-szubjektum viszony: a műnemek alapja

    A műnemek alapjául szolgáló élettények

    A líra, az epika és a dráma műnem-ontológiai kérdései

    A műnem mint létforma

    A műnem és a Befogadó

    IV. A drámai mű létmódja

    Az ontológiai rétegek egymásutánisága

    Az esztétikai minőségek és az esztétikai magatartás

    A drámai műfajok

    A műfaj mint létmód

    Műfaj, típus, modell

    V. A drámai műben felidézett valóság ontológiai rétegei

    A réteg problémájáról

    A drámában felidézett alakok

    A cselekvés és a cselekmény

    Az idő és a tér

    A szöveg, a beszéd rétege és a kompozíció

    VI. A dráma és a színjáték ontológiai viszonya

    A testművészet

    A színjáték

    Appendixek

    Appendix A

    A természettudományos írásmű

    A reklám

    Appendix B

    A tervrajz és a kotta

    Jegyzetek

    Bibliográfia

    Névmutató

     

Webáruház készítés