Ellenfény 174. Csehov: Platonov II. rész
DRÁMAMELLÉKLET:
Csehov Apátlanság (Platonov) II. rész Radnai Annamária fordítása
Az elsőként írt, de utolsóként (jóval a szerző halála után) színre került Csehov-darab előlegezése (illetve összegzése)
a drámai életműnek, hisz a későbbi nagy művek legfontosabb témái, motívumai mind megtalálhatók benne. Építkezésében,
szerkezetében, emberábrázolásban, drámai jellemzőiben is azokat előlegezi. Miközben Csehov számtalan erénye megtalál-
ható a szövegben, a drámaíró itt még nem találja a sűrítésnek azokat az eszközeit, amelyek az átfogó (néhol „enciklopé-
dikus”) szándékokhoz ökonomikus kifejezésmódokat képes társítani. (Ebből is adódik játszhatatlan terjedelme: önmagá-
ban olyan hosszú, mint a Sirály, a Ványa bácsi és a Három nővér együttvéve.)
Az Apátlanság / Platonov éppúgy kortárs témát ábrázol, mint Csehov összes darabja. Benne a szerző kortársai jelennek
meg, viszonylag széles társadalmi áttekintést adva (jóval szélesebbet, mint a későbbi drámákban). Ez a teljes társadalmi
panoráma jelenik meg az első felvonásban, mert Csehov már ebben az első darabjában is későbbi alkotómódszerét alkal-
mazza (akárcsak A Manóban, a Sirályban, a Három nővérben vagy a Cseresznyéskertben), hogy a darab indításában
minden olyan szereplő megjelenik, aki a későbbiekben fontos lesz.
-
Sorozat Ellenfény 174.
-
Fókuszban: a Trafó
Újra kell kezdeni mindent?Barda Beátával és Szabó Györggyel beszélget Sándor L. István
Nagyítás
Bíró Kristóf: KihívásokThomas Bernhard magyar színpadokon
Sándor L. István: Nem marad más …
Vaterland – Forte Társulat
Reflektorfényben: a Tünet Együttes
Keserű számvetésSzabó Rékával, Gőz Istvánnal és Szász Dániellel a Tünetegyüttes – reality a pincében című előadása kapcsán beszélget Sándor L. István
Visszfény
Hegedűs Sándor: A Forrószegiek igazságaForrószegiek – Széki Rómeó és Júlia
Fényjelek
Megyeri Léna: A kortárs kaméleon és a klasszikusokSibi Larbi Cherkaoui: Tűzmadár; Egy kiállítás képei – Ballet Vlaanderen