Farkas Ibolya: A művészi igazság keresése a színész alkotó munkájában
"Ha elfogadjuk, hogy létezik a bennünket körülvevő, úgynevezett külső világ – amely a többi emberrel
való kapcsolatainkra, a munkára, a szabadidős tevékenységekre épül –, és létezik egy másik, titkos,
láthatatlan és nyomon követhetetlen világ – a mi legbensőbb életünk –, akkor nyugodtan állíthatjuk,
hogy a színházi kísérletezés afféle visszhangként, köztes világként működik a kettő között, és
lehetőséget nyújt arra, hogy kipróbáljuk: vajon a bennünk lévő értékrendet – amelynek alapján
elutasítjuk, vagy elfogadjuk a dolgokat – csak a bennünket körülvevő világ sugalmazza-e, vagy
valóban hitünk és meggyőződésünk szerves alkotóelemei.
A színház általában az ismert és látható világot fejezi ki, de úgy, hogy a láthatatlant és ismeretlent
is megpróbálja felmutatni. A színésznek – aki az emberi élet hajszálfinom árnyalatait is képes
kifejezésre juttatni – alkotó, felelős szerepvállalás jut ebben a közvetítésben, vagyis, a művészi
alkotás létrehozásában. Az alkotás folyamán, pillanatról pillanatra, egyre sűrűbb és átláthatatlanabb,
egyre több oldalról megközelíthető igazság tárul elénk, amely ráadásul állandóan változik, hiszen
szüntelenül keresi önmagát. Ezt a folyamatot, a művészi igazság keresésének ezt a feltartóztathatatlan
folyamatát próbáltam ebben a könyvben vizsgálódás tárgyává tenni, és rá kellett jönnöm, hogy
a sokféle lehetőség körüljárása, a más lehetőségeket is elfogadó várakozás, az örömteli kételkedés
az egyetlen út, amely segít közelebb kerülni hozzá.
Mivel a színház területén az elmélet igazságai csak nagyon viszonylagos és szubjektív igazságok,
hiszen minden annak az egyénisége szerint alakul, mindent annak az egyénisége tölt meg tartalommal,
aki a színházban alkotóként dolgozik, nincsenek ezen a területen mindenre és mindenkire érvényes
igazságok, mert nincsenek általánosan érvényes megoldások sem." (Farkas Ibolya)
-
Kiadó A Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetem KiadójaKiadás éve 2003Terjedelem 140 oldalISBN 973-85366-5-0Állapot kiváló állapotú antikvár könyv
-
I. rész
ELŐSZÓI. A SZÍNHÁZ - VARÁZSLAT
1. A játék mint ösztönös megnyilvánulás. Játékos tevékenységek az élők világában
2. A játék mint művészi megnyilatkozás: a színjáték
3. A színjátszás természetéről: utánzás és/vagy alkotás
4. A színészi játék és valóság viszonya
5. Belső átélés vagy külső ábrázolás: a színészi paradox
6. Mesterember; mester; művész
II. A SZÍNÉSZ ALKOTÓ, FELELŐS SZEREPE A MŰALKOTÁS LÉTREHOZÁSÁBAN
1. Különös mesterség
2. A színész „mindenütt jelenvalósága
3 Az illúzió
4. A színész alkotó művészetének lényege: az ember ember által történő ábrázolása
5. A szereppel való találkozás
III. SZÍNHÁZ ÉS IRODALOM
1. A művészetek varázsereje
2. Gondolatok a művészetek „rendszeréről"
3. Mi a dráma és hol vannak területének határai?
4. Színpad és közönség csak együtt: színház
II. rész
I. A MŰVÉSZI IGAZSÁG KERESÉSE A JÁTÉK BŰVÖLETÉBEN1. Színésznő leszek
2. Az első próbálkozások
3. A felvételi
4. Diákéveim
II. A NAGY REMÉNYEK
1. A kezdet nehézségei
2. Kiútkeresés
3. A kamerák előtt
III. TOVÁBB A MEGKEZDETT ÚTON
1. A tények vizsgálata közben, józanul
2. Azt szeretném, hogy a néző felismerje önmagát
3. Egy figyelemre méltó kísérleti előadás
4. Phaedra és a Tenger asszonya
IV. EGYEDÜL A SZÍNPADON
1. Lovak a virágoskertben
2. Árva Bethlen Kata
V. MINDENT A SZÍNHÁZRÓL
1. Milyen a jó színház?
3. Szerepek, sorsok, igazságok
SZAKIRODALOM