Farkas Ibolya: A művészi igazság keresése a színész alkotó munkájában

Farkas-Ibolya-A-muveszi-igazsag-keresese-a-szinesz-munkajaban

 

"Ha elfogadjuk, hogy létezik a bennünket körülvevő, úgynevezett külső világ – amely a többi emberrel

való kapcsolatainkra, a munkára, a szabadidős tevékenységekre épül –, és létezik egy másik, titkos,

láthatatlan és nyomon követhetetlen világ – a mi legbensőbb életünk –, akkor nyugodtan állíthatjuk,

hogy a színházi kísérletezés afféle visszhangként, köztes világként működik a kettő között, és

lehetőséget nyújt arra, hogy kipróbáljuk: vajon a bennünk lévő értékrendet – amelynek alapján

elutasítjuk, vagy elfogadjuk a dolgokat – csak a bennünket körülvevő világ sugalmazza-e, vagy

valóban hitünk és meggyőződésünk szerves alkotóelemei.

A színház általában az ismert és látható világot fejezi ki, de úgy, hogy a láthatatlant és ismeretlent

is megpróbálja felmutatni. A színésznek – aki az emberi élet hajszálfinom árnyalatait is képes

kifejezésre juttatni – alkotó, felelős szerepvállalás jut ebben a közvetítésben, vagyis, a művészi

alkotás létrehozásában. Az alkotás folyamán, pillanatról pillanatra, egyre sűrűbb és átláthatatlanabb,

egyre több oldalról megközelíthető igazság tárul elénk, amely ráadásul állandóan változik, hiszen

szüntelenül keresi önmagát. Ezt a folyamatot, a művészi igazság keresésének ezt a feltartóztathatatlan

folyamatát próbáltam ebben a könyvben vizsgálódás tárgyává tenni, és rá kellett jönnöm, hogy

a sokféle lehetőség körüljárása, a más lehetőségeket is elfogadó várakozás, az örömteli kételkedés

az egyetlen út, amely segít közelebb kerülni hozzá.

Mivel a színház területén az elmélet igazságai csak nagyon viszonylagos és szubjektív igazságok,

hiszen minden annak az egyénisége szerint alakul, mindent annak az egyénisége tölt meg tartalommal,

aki a színházban alkotóként dolgozik, nincsenek ezen a területen mindenre és mindenkire érvényes

igazságok, mert nincsenek általánosan érvényes megoldások sem." (Farkas Ibolya)

Kedvencekhez
Adatok
Tartalom
Adatok
Kiadó
A Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetem Kiadója
Kiadás éve
2003
Terjedelem
140 oldal
ISBN
973-85366-5-0
Állapot
kiváló állapotú antikvár könyv
Tartalom

 

I. rész


ELŐSZÓ

I. A SZÍNHÁZ - VARÁZSLAT

1. A játék mint ösztönös megnyilvánulás. Játékos tevékenységek az élők világában

2. A játék mint művészi megnyilatkozás: a színjáték

3. A színjátszás természetéről: utánzás és/vagy alkotás

4. A színészi játék és valóság viszonya

5. Belső átélés vagy külső ábrázolás: a színészi paradox

6. Mesterember; mester; művész

II. A SZÍNÉSZ ALKOTÓ, FELELŐS SZEREPE A MŰALKOTÁS LÉTREHOZÁSÁBAN

1. Különös mesterség

2. A színész „mindenütt jelenvalósága

3 Az illúzió

4. A színész alkotó művészetének lényege: az ember ember által történő ábrázolása

5. A szereppel való találkozás

III. SZÍNHÁZ ÉS IRODALOM

1. A művészetek varázsereje

2. Gondolatok a művészetek „rendszeréről"

3. Mi a dráma és hol vannak területének határai?

4. Színpad és közönség csak együtt: színház

 

II. rész


I. A MŰVÉSZI IGAZSÁG KERESÉSE A JÁTÉK BŰVÖLETÉBEN

1. Színésznő leszek

2. Az első próbálkozások

3. A felvételi

4. Diákéveim

II. A NAGY REMÉNYEK

1. A kezdet nehézségei

2. Kiútkeresés

3. A kamerák előtt

III. TOVÁBB A MEGKEZDETT ÚTON

1. A tények vizsgálata közben, józanul

2. Azt szeretném, hogy a néző felismerje önmagát

3. Egy figyelemre méltó kísérleti előadás

4. Phaedra és a Tenger asszonya

IV. EGYEDÜL A SZÍNPADON

1. Lovak a virágoskertben

2. Árva Bethlen Kata

V. MINDENT A SZÍNHÁZRÓL

1. Milyen a jó színház?

3. Szerepek, sorsok, igazságok

 

SZAKIRODALOM

Webáruház készítés