Horváth Kata (szerk.): Akadályverseny. Szabadság-projekt az iskolában
A történet egy fiktív iskolában játszódik, melynek tanári karát színészdrámatanárok, diákjait pedig a játékban résztvevő
osztály tanulói alakítják. A játék során az osztály egy sikeres pályázaton azt a lehetőséget nyeri, hogy az iskola egy
központi falára képet festhet a szabadság témájában. A résztvevők tehát egy "szabadság projekt" megvalósításán
dolgoznak. A szabadság közös megfestése iskolai keretek között zajlik, a projektet és saját szerepüket is különbözően
értelmező tanárok vezetésével. Kérdés, hogy a kialakuló konfliktusok és viták, a hosszadalmas egyezkedések és a meg-
hozott áldozatok eltántorítják-e a diákokat, vagy pedig kiállnak a szabadság-kép megfestésének szándéka mellett? Illetve
hogy milyen dinamikáknak nyit teret az egyes közösségekben a szabadságról szóló kép megvalósításának víziója? Hogyan
reagál a közösség az autoriter vezetési módszerek megjelenésére, illetve mit tud kezdeni a liberálisabb tanári hozzáállás
teremtette önállósággal? Ezekre a kérdésekre minden osztály megadta a maga, a játékban kifejezett válaszát.
Társadalomkutatóként az érdekelt bennünket, hogy mit jelentenek ezek a válaszok: milyen tapasztalatokat fogalmaznak
meg a diákok a dráma médiumán keresztül az iskoláról, mint számukra alapvető társadalmi intézményről?
-
Kiadó L'Harmattan KiadóKiadás éve 2010Terjedelem 116 oldalSorozat Színház és pedagógia 6.ISBN 978-963-236-329-5