Egri Lajos: A drámaírás művészete

egri-lajos-dramairas-muveszete

 

 

A drámaírás művészete eredetileg drámaírók, színházi emberek számára készült, és először 1942-ben jelent meg 

New Yorkban. A könyv a 20. század második felére a forgatókönyvírók Bibliája, féltve őrzött titka lett Hollywoodtól

Berlinig. Az Egerben született, de Amerikában élő Egri Lajos (1888–1967) a harmincas években íróiskolát alapított

New Yorkban. A tanítás mellett színdarabokat írt és állított színre szerte Európában és Amerikában. Élete utolsó éveit

Los Angelesben töltötte a filmipar tanácsadójaként.

A drámaírás művészete című korszakos művében Egri Arisztotelész Poétikájára épít, de azzal több ponton vitába is száll.

A drámákra alkotott instrukciói nem csupán forgatókönyvekre, de novellákra és regényekre is érvényesek. A szerző

ehhez belülről vizsgálja meg a drámák működését, és a történet szívére, vagyis a karakterekre helyezi a fókuszt. A jó

dráma az emberektől és viszonyaiktól, valamint az emberi motivációk megértésétől függ, ezek viszik előre a történetet

és lehelnek életet belé. Egri Lajos Shakespeare-től Ibsenig számos nagy nevű drámaíró műveinek elemzésén keresztül

mutatja meg a premissza és az emberi viselkedés alapján kifejtett drámai konfliktus fontosságát.

 

"Józan könyv. Az derül ki belőle, hogy nincsenek varázslatok, a dráma- vagy forgatókönyvírás nem bűvészmutatvány,

viszonylag kevés a hókuszpókusz benne. Alapvetően szakmunka, rengeteg megtanulható elemmel, ha komoly szorga-

lom és kitartás párosul elszántsággal. És némi tehetséggel. Egri tiszta, világos, logikus vonalon vezeti olvasóit, türelme-

sen magyarázza el alaptételeit, szempontrendszerét…

A szempontrendszer, illetve a példákon keresztül történő bizonyítás a könyv igazi erénye, minden érvényesnek tűnik,

minden működik. A műnek így amolyan útmutató, közlekedési tábla-jellege lesz, kiderül: a világirodalom nagy művei

egytől egyig végigelemezhetők Egri kritériumai alapján, és azok segítségével megérthető működési mechanizmusuk.

Tényleg azok a korszakos alkotások, amelyeknél – nyilván ösztönösen – betartatnak az ismertetett alapaxiómák."

(Egressy Zoltán, Jelenkor)

3 990 Ft
Kedvencekhez
Adatok
Tartalom
Adatok
Kiadó
GABO Kiadó
Kiadás éve
2022
Terjedelem
424 oldal
ISBN
978-963-566-215-9
Tartalom

 

Előszó a magyar kiadáshoz
Előszó
Bevezetés


I PREMISSZA

II KARAKTER

1 A csontszerkezet
2 Környezet
3 A dialektikus megközelítés
4 Karakterfejlődés
5 Akaraterő a karakterben
6 Cselekmény vagy karakter – melyik?
7 Karakterek, akik maguk írják a darab cselekményét
8 A kulcsfigura
9 Az antagonista
10 Hangszerelés
11 Az ellentétek egysége

III KONFLIKTUS

1 A cselekvés eredete
2 Ok és okozat
3 Statikus
4 Ugráló
5 Erősödő
6 Mozgás
7 Sejtető konfliktus
8 Támadáspont
9 Átmenet
10 Válság, tetőpont, megoldás

IV ÁLTALÁNOS

1 Kötelező jelenet
2 Expozíció
3 Párbeszéd
4 Kísérletezés
5 A színdarab időszerűsége
6 Bemenetel és kijövetel
7 Miért van az, hogy rossz darabok is sikert aratnak?
8 Melodráma
9 A zsenialitásról
10 Mi a művészet? – Párbeszéd
11 Ha színdarabot írsz
12 Honnan vegyünk ötleteket?
13 A tévének írni
14 Végezetül


Függelék
Index

Webáruház készítés