EZEKET KÍNÁLJUK:
Részletes könyvismertető


Eric Bentley: A dráma élete

eric-bentley-a-drama-elete
  • eric-bentley-a-drama-elete
2 600 Ft

 

"Ez a – jobb szó híján – egzisztenciális beállítottságú drámaelmélet a dráma műfajának újraértékelését vonja maga után.

Bentley úgy osztja fel a dráma birodalmát, mintha szűzföldet törne fel. Aligha lehetne persze azzal vádolni, hogy nem ismeri

elméletalkotó elődeit, a nagyhatású drámaelméleteket vagy a dramaturgiai kézikönyveket. Mégsem belőlük indul ki, hanem

a leghétköznapibbnak tetsző élményekből és tapasztalatokból. Véleménye szerint a drámai művészetet befogadó színházi

közönség is mindenekelőtt erre fogékony. A dráma válfajait ezért pszichológiai és antropológiai megfontolások alapján

osztja fel – hogy azután innen jusson el nem csak pszichológiai, hanem metafizikai kérdések fölvetéséhez." Földényi F. László

A világ drámairodalmát és színházművészetét tudományos igényességgel, művészi érzékenységgel és a pszichoanalízis

módszerességével elemző nagyszabású munka a drámaelméletek rutinjától megszabadulva a hétköznapi élet zugaiban is

felfedezi a dráma elemeit. Olyan kérdésekre is választ kapunk, mint hogy mitől jó egy történet, mi a dialógus, a jellem,

az előadás, mi a különbség a mindennapi ember és az archetípus között, utánoz-e vagy reprodukál a művész, mi a giccs,

milyen szerepe van az álomnak a művészetben, hanyatlik-e a drámai műfaj, milyen változatai vannak, és hogyan kapcso-

lódnak ezek a valós élethez.


Eric Bentley Angliában született 1916-ban. 1954 óta a Columbia Egyetem drámairodalom-tanára. Több irodalmi-kritikai lap

szerkesztője, számos antológia összeállítója. Több önálló tanulmánykötetében elsősorban a modern színház és költészet

problémáival foglalkozik.

  • Kiadó
    Jelenkor Kiadó
    Kiadás éve
    1998
    Terjedelem
    296 oldal
    Sorozat
    Theatrum mundi
    ISBN
    963-676-155-8
    Állapot
    használt, de jó állapot
  •  

    Első rész: A történet aspektusai

    1. A történet

    A történet nyersanyaga

    Az élet utánzása

    Csodálkozás és feszült várakozás

    A cselekmény utánzása

    Előítélet a történettel szemben

    Az előítélet kihívása

    Shakespeare

    A történet nem azonos a színdarabbal

    2. Szereplő és jellem

    A jellem nyersanyaga

    A ténytől a fikcióig

    A típusok dicsérete

    Típus és archetípus

    Tipológia és mitológia

    A modern pszichológiai dráma

    Túl típusokon és egyéneken

    Az álmok szövete

    3. A dialógus

    "Beszélni"

    A drámaíró szól

    A szépen hangzó dialógus

    Naturalizmus

    A retorikus próza

    A retorikus vers

    Költészet

    Anti-költészet

    Antidrámák

    4. Gondolat

    Gondolat és érzés

    A gondolat pátosza

    Helytelen eszmék

    Propaganda

    A színdarab eleve intellektuális

    A spanyol dráma

    A német dráma

    Shaw

    Pirandello

    Brecht

    Az értelem méltósága

    5. Színrevitel

    Az irodalomtól a színházig

    Megszemélyesíteni, figyelni és magunkat megmutatni

    Helyettesítések

    Azonosulások

    Beleérzés és elidegenítés

    A felnőtt és a gyermek

    Késő serdülőkor

    Mit nyújt a színész a drámaírónak?

    Mit nyújt a drámaíró a színésznek?

    A melodráma és a nagy színjátszás

    A színházi pillanat

    Játék, színészkedés, színjátszás

    Pszichodráma

    Il giuoco delle parti

    Második rész: A dráma válfajai

    6. A melodráma

    A melodráma rossz hírneve

    Az önsajnálat dicséretében

    Részvét és félelem

    Túlzás

    Nyelv

    Zola és a többiek

    A dráma kvintesszenciája

    7. Bohózat

    Erőszak

    A házasság kicsúfolása

    Komikus katarzis

    A viccek és a színház

    Édes és keserű források

    A bohózat dialektikája

    A balsors mint sors

    A majom képére

    A színház kvintesszenciája

    "A képzeletbeli szabadság lehelete"

    8. Tragédia

    A magasabbrendű formák

    A komédia és a tragédia jellemei és szereplői

    A hétköznapi halál

    "La oscura raiz del grito"

    Rettegés

    Együttérzés

    Shakespeare-től Kleistig

    Harag

    A tragédia dialektikája

    9. Komédia

    "Csak tréfáltam!"

    "Ebbe ne menjünk bele!"

    Tragédia és komédia: néhány általánosítás

    Ahogy tetszik

    10. Tragikomédia

    Elhárított és leküzdött tragédia

    Bosszú, igazságosság, megbocsátás

    Kétségbeesés, remény

    Utószó (Földényi F. László)

     

Webáruház készítés