Eugenio Barba: Papírkenu. Bevezetés a színházi antropológiába

eugenio-barba-papirkenu

Eugenio Barba színházrendező és teoretikus, az Odin Teatret alapítója, korunk színházművészetének egyik legfontosabb hivatkozási pontja. Ebben a könyvben saját színházi tapasztalatait ötvözi a különféle európai és ázsiai színházi hagyományokkal, olyan transzkulturális alapelvek után kutatva, amelyek összekötik a különböző téridőkben létező színházi jelenségeket. A színész „kitágított teste", színpadi jelenléte, rejtélyes és titokzatos tudása áll a szerző által szorgalmazott színházi antropológia homlokterében. A színpadon megjelenő és a kifejezés előtt már jelentéssel telített test titkai után kutatva a Papírkenu valódi utazóvá avathatja az olvasót. Olyan utazás részesévé teheti, amely évszázadokon és távoli kontinenseken keresztül vezet, amely során tanúja lehet annak a párbeszédnek, amit a szerző az ázsiai színházak mestereivel és a XX. század legnagyobb színházi embereivel, Sztanyiszlavszkijjal, Mejerholddal, Craiggel, Copeau-val, Artaud-val, Brechttel, Decroux-val, Grotowskival folytat.

4 900 Ft
Kedvencekhez
Adatok
Tartalom
Adatok
Kiadó
Kijárat Kiadó
Kiadás éve
2001
Terjedelem
236 oldal
Sorozat
Spectaculum 1.
ISBN
963-9136-70-0
Állapot
hibátlan, olvasatlan példány
Tartalom

 

ELŐSZÓ

I. A SZÍNHÁZI ANTROPOLÓGIA GENEZISE

II. DEFINÍCIÓ

III. VISSZATÉRŐ ALAPELVEK

Hétköznapi és hétköznapin túli technika. - A mozgásban lévő egyensúly. - Az ellentétek tánca. - A koherens

inkoherencia és az elhagyás művészete. - Az ekvivalencia. - Az elhatározott test.

IV. FELJEGYZÉSEK AZ ELBIZONYTALANODOTTAK (ÉS SAJÁT MAGAM) SZÁMÁRA

V. AZ ENERGIA, AVAGY A GONDOLAT

„Soha többé ezt a szót. - Hét tized - a cselekvés abszorbciójából fakadó energia. - „Sats" - az energiát föl lehet

függeszteni. - Közjáték: a medve, aki a gondolatokban olvas, azaz megfejti a „sats"-okat. - Animus és Anima -

az energia hőmérsékletei. - Cselekvő gondolat - az energia ösvényei. - Hazatérés.

VI. A KITÁGÍTOTT TEST. FELJEGYZÉSEK AZ ÉRTELEM KERESÉSÉRŐL

Színházban édesanyámmal. - Egy nap újra találkozol egy kislánnyal. - Az értelem és az elméletek. - Üres és

hatástalan rituálé. - Az alvó nézők. - A test-tudat. - Gondolat és gondolatok. - A Bolygó Hollandi. - Négyszögletes

körök és iker-logikák. - A guru nem tud semmit. - Shakespeare: V. Henrik - prológus. - Ön még mindig gyönyörű. -

A hercegnő, aki féken tartotta a szeleket. - Félig nő Shiva, hold és sötétség. - Egy maroknyi víz.

VII. SZÍNHÁZ, AMI NEM KÖVEKBŐL ÉS TÉGLÁKBÓL ÉPÜLT

Színház és Dráma. - Pre-expresszivitás és szerveződési szintek. - A gyakorlatok sodrása. - A hold és a város. -

Az anya mosolya. - Egy rajz pontossága szerint élni.

VIII. KENUK, PILLANGÓK ÉS EGY LÓ

Csak a tett eleven, de csak a szó marad meg. - Quipu. - A rítus népe. - Árnyszavak. - Az Ezüst ló - Egy hetes munka.

NÉV- ÉS FOGALOMMUTATÓ



Webáruház készítés