EZEKET KÍNÁLJUK:
Részletes könyvismertető


Kérchy Vera: Színház és dekonstrukció. A Paul de Man-i retorikaelmélet színházelméleti kihívásai

kerchy-vera-szinhaz-es-dekonstrukcio
3 780 Ft

 

Kérchy Vera könyve bemutatja a három elméleti modellt (tropológiai, performatív, materiális), a fejezetek végén

példaelemzésekkel.

  • Kiadó
    JATEPress
    Kiadás éve
    2014
    Terjedelem
    262 oldal
    ISBN
    978 963 315 162 4
  •  Bevezetés: A színházelmélet „ellenszegülése”

    0.1. A dekonstrukció mint színházelméleti módszer vs. a „színház” mint dekonstrukciós metafora

    0.2. Színházi esztétika vs. dekonstruktív retorika

    0.3. A (színház)olvasás tropológiai, performatív és materiális modellje

    I. A tropológiai modell: a posztmodern színházelméletek ideológiái

    I.1. Önreflexió vs. dekonstrukció

    I.2. A „reprezentáció börtönébe” zárt posztmodern színházelmélet (Kékesi Kun Árpád: Tükörképek lázadása. A dráma és színház retorikája az ezredvégen)

    I.3. Az önreflexiós színházolvasat dekonstrukciója

    I.3.1. A „várakozásban lévő” színház elmélete (Derrida: A kegyetlenség színháza és a reprezentáció bezáródása)

    I.3.2. A „nyelvi megelőzöttség tudatának” paradoxona (de Man: A trópusok retorikája)

    I.3.3. Posztmodern irónia vs. „permanens parabázis” (de Man: Az irónia fogalma)

    I.4. Színház a boncasztalon: Gaál Erzsébet Danton-rendezése

    II. A performatív modell : a performanszelméletek ideológiái

    II.1. Performansz vs. performativitás

    II.2. Dekonstruktív performativitás

    II.2.1. A beszédaktusok „sikertelen” rendszerezése (Austin: Tetten ért szavak)

    II.2.2. A „strukturális parazitizmus” általános elmélete (Derrida: Aláírás, esemény, kontextus)

    II.2.3. A „fikció” szükségszerű és lehetetlen pillanata (de Man: Mentegetőzések)

    II.3. A performativitás „esztétikájának” paradoxona (Erika Fischer-Liche: A performativitás esztétikája)

    II.4. A Jelenlét elvétése Erdély Miklós Verziójában

    III. A materiális modell: az „élő marionettek” allegorikus színháza

    III.1. Schiller esztétikai formalizálása vs. de Man grammatikai formalizálása

    III.2. A (színházi) formalizmus kudarca (Kleist: A marionettszínházról, de Man: Esztétikai formalizálás: Kleist Über das Marionettentheatherje)

    III.2.1. Az interpretátorok komoly vagy komolytalan, referenciális vagy poétikai olvasatai

    III.2.2. De Man retorikus olvasata

    III.3. A marionettszínházról színházi kihívásai

    III.4. Az élő babák színháza: Zsótér Sándor Pentheszileája és Jeles András „szenvelgő” marionettjei

    Kitekintés: A kortárs tánc (anti)esztétikája

    Bibliográfia

Webáruház készítés