Kiss Attila Atilla: Protomodern-posztmodern. Szemiográfiai vizsgálatok
"A jelen kötet írásai az utóbbi hatév során végzett kutatói tevékenységeimről adnak számot, melyeket főként a Szegedi
Tudományegyetemen 2000-ben megalapított Kulturális Ikonológia és Szemiográfia Kutatócsoport keretein belül végeztem.
A szövegek tükrözik azt a kettős célkitűzést, amely a szemiográfiai kutatásokban (szegedi kollégáimmal együtt) kezdettől
fogva vezérelt. A kutatási terv középpontjában az ikonográfiai – ikonológiai módszertan megújítása áll, a hagyományos
szimbólumkutatási értelmezői eljárások posztstrukturalista, posztszemiotikai megfontolásokkal való összekapcsolásán
keresztül. Igyekezetem másfelől arra irányul, hogy a magyarországi szemiotikai, kultúraelméleti, irodalomtörténeti iskolák
eredményeit a nemzetközi elméleti és értelmezői gyakorlatokkal együttesen alkalmazzam.
…
A szemiográfiai módszer felvezetése után Thomas Kyd Spanyol tragédia, valamint William Shakespeare Othello,
a velencei mór című tragédiáiban igyekszem a hagyományos színházszemiotikai és ikonográfiai meglátásokat
kiegészíteni a posztszemiotika elméleti alapvetéseivel, összetett szemiográfiai értelmezésre törekedve. A bevezető
részek után figyelmemet a kora modern és a posztmodern színházi és szimbolizációs gyakorlatok hasonlóságaira irányí-
tom, a drámaszöveg és színházi előadás dialektikájának szemiotikai értelmezéséből, valamint a kultúrtörténeti színház-
tipológia szemiográfiai vizsgálatából kiindulva. Részletes elemzést nyújtok Shakespeare Titus Andronicus című tragédiájá-
ról, egy olyan jelentőségteljes darabról, amely sokáig nem foglalta el a neki megillető helyet a nemzetközi szakirodalom-
ban, és még kevésbé a magyar kritikában. Párhuzamot vonok a kora modern színház ismeretelméletileg kísérletező,
anatomizáló irányultsága és a posztmodernben újjáéledő anatómiai tendenciák között. Ezek a posztmodern gyakorlatok
hasonlóképpen reflektálnak a modernizmus válsága után kialakuló episztemológiai válságra, mint ahogy a protomodern
darabok boncolták azokat a bizonytalanságokat, melyek a középkorból megörökölt, kozmikus összefüggésekre és har-
móniára épülő, analógiás világkép megkérdőjeleződése miatt alakultak ki. A kora modern és a posztmodern kulturális
reprezentációk hasonlóságai alapján úgy érvelek, hogy a kora modern ismeretelméleti átalakulást a modern kor előké-
születeként, protomodernként lehet értelmezni. Ezt a részt egy posztmodern darab, Caryl Churchill Cloud 9 című drámá-
jának interpretációja zárja. A plurális szubjektum, az ideológiai identitásképző technológiák és a dramaturgiailag kulcs-
fontosságú metaperspektíva ugyanúgy megjelenik ebben a drámában, mint a protomodern, reneszánsz angol darabokban."
-
Kiadó JATEPressKiadás éve 2007Terjedelem 200 oldalSorozat Ikonológia és Műértelmezés 12.ISBN 978 963 482 821 1
-
I. A POSZTSZEMIOTIKÁBÓL A SZEMIOGRÁFIA FELÉ
1. Bevezetés. Posztszemiotika és szemiográfia
2. Tézisek a szemiográfiáról
2.1. Szemiográfia
2.2. A dráma és a színház szemiográfiája
2.3. Színháztipológia
2.4. A fantasztikum szemiográfiája
2.5. A fantasztikum ikonográfiája és szemiográfiája A Romban
3. Reprezentációs logika, irónia és az abjekció szemiográfiája a Spanyol tragédiában
4. Jago, a velencei kalmár. Színházi liminalitás, mediterrán egzotikum és az Othello szemiográfiája
II. PROTOMODERN / POSZTMODERN
1. Az anatómia színháza és a színház anatómiája: protomodern és posztmodern boncszínházak
1.1. Kora modern (protomodern) és posztmodern
1.2. A Titus Andronicus szemiográfiája
1.3. Posztmodern anatómiák
1.4. Posztmodern Titus Andronicusok
2. Dráma és posztszemiotika. A Cloud 9 szemiográfiája
2.1. Drámaoktatás és posztszemiotika
2.2. A szubjektum posztszemiotikája
2.3. A gyarmatosított Másik
2.4. Gyarmatosított szubjektivitások
2.5. Drámaértelmezés, posztszemiotika, posztkolonializmus
III. A SZEMIOGRÁFIAI FANTÁZIÁK A MAGYAR IRODALOM ÉS FILM TERÜLETÉRŐL
1. Mikszáth bestiáriuma
1.1. Felvetés
1.2. „Nagy állatok, bölények, medvék”. Mikszáth bestiáriuma a színpadon
1.3. Ut Pictura Poesis? A nagy történelmi arcképcsarnok mint színpadkép
1.4. „Vérből és húsból?” A műfaj deszkája, amelyen (ki?)evezünk
2. „Legyen tanúja.” Jelentéslebegtetés és a tanúság hermeneutikája a Megbocsátásban
3. Varratszedés. Az Aranysárkány két filmadaptációja
4. Felületkezelés. A Crash szemiográfiája
4.1. Kiborgok: testgépek és géptestek
4.2. Az abjektum
4.3. Totem és protézis
Összegzés
Hivatkozott és felhasznált művek jegyzéke
Névmutató