Léon Moussinac: Kézikönyv a rendezésről

moussinac-kezikonyv-a-rendezesrol

"Amikor arra vállalkoztam, hogy értekezést írjak a rendezésről, előzőleg gondosan lerögzítettem témám határait, és pontosan meghatároztam célomat. Szeretném tehát, ha ez az írás nem támasztana félreértést köztem és olvasóm között.
Mindenekelőtt leszögezem: ennek az értekezésnek nincs olyan igénye, hogy pusztán a kifejtett módszer vagy eljárások hatékonysága révén rendezőt faragjon abból, aki rendező szeretne lenni. Arról sincs szó, hogy egyszerű elolvasása beavatná az olvasót mindazokba az ismeretekbe, amelyeket a színházművészet megkövetel. Célja csupán az, hogy Franciaországban először – vagy majdnem először – bemutasson néhány általános elvi és gyakorlati fogalmat, amelyek nélkülözhetetlenek és alkalmasak rá, hogy előmozdítsák az egyéni felfedezéseket ki-ki számára azon az ösvényen, amelyet elhivatottságának megfelelően kiválasztott magának. A színházművészet – kétségkívül sokkal inkább, mint bármely más művészet – attól, aki birodalmában igazi eredményeket akar elérni, igen nagy intelligenciát, műveltséget, akaraterőt, türelmet és rátermettséget követel. Így hát azt szeretném, ha ez az értekezés hasznos lenne." (L. Moussinac)

2 690 Ft
Jelenleg ez a könyv nincs raktáron. Kérésére, ha lehetséges, beszerezzük.
Kedvencekhez
Adatok
Tartalom
Adatok
Kiadó
Színháztudományi Intézet
Kiadás éve
1962
Terjedelem
150 oldal
Sorozat
Korszerű színház
Állapot
kiváló állapotú antikvár könyv
Tartalom

 

Előszó

Bevezetés - általános kísérlet egy színházi koncepció felvázolására

Első rész: A rendezés elméletéről

A rendezésről

Első fejezet: A különféle koncepciókról és elméletekről

Adolphe Appia elgondolásai

A naturalizmustól a szimbolizmusig

Jacques Copeau és Gordon Craig

Sztanyiszlavszkijtól Mejerholdig

A színház "újrateatralizálása" és Georg Fuchs elmélete

Következtetések

Második fejezet: A játéktér

Korlátlan vagy korlátozott lehetőségek

Egymást követő konverciók

Az antik színpad

A modern színpad

Harmadik fejezet: Az előadás elemei

I. Az irodalmi anyag és színpadi tolmácsolása

II. A színész és a színpadi játék

1. A kifejezés

2. A ritmus

III. A tulajdonképpeni színpadi elemek

1. Díszletek, jelmezek, maszkok, kellékek

2. Világítás

3. Zene, zajok, hangok

Negyedik fejezet: A rendező szerepéről

I. Általános ismeretek

II. Különleges ismeretek

Második rész: A rendezés gyakorlatáról

Első fejezet

I. A színpadi kompozíció

Régi darabok

Modern darabok

II. A munkatársak megválasztása

1. A díszlettervezőről

2. A színészekről

A szerepkörök

Az állandó társulatról

A színészről mint rendezőről

3. A zeneszerzőről

4. A többi munkatársról

Második fejezet

I. A darab felolvasása

II. Az asztali munka

III. A rendezőpróbák

IV. Az emlékpróbák

V. A főpróba

 

 

Webáruház készítés