Merő Béla: Színjáték – színész. Közelítések a színházesztétikához és Sztanyiszlavszkij módszeréhez
Ajánlom könyvemet hivatásos és amatőr színházi szakembereknek, tanároknak és diákoknak, mindazoknak,
akik szeretik a színházat, érdeklődnek a színjáték törvényszerűségei és a színész munkája iránt.
Munkám két fő részre tagozódik: Az első rész kommunikációelméleti és szemiotikai aspektusú színházesztétika,
amely a – drámán mint irodalmi műalkotáson felépülő – színjáték sajátosságait vizsgálja.
A második rész a színészi munka elvi alapjait kutatja Sztanyiszlavszkij rendszerében. A XX. század meghatározó
színészpedagógusának, rendezőjének neve a személyi kultusz tévesztései, félremagyarázásai, szemléletének
dogmatikus és kötelező érvényű elfogadtatása miatt még ma is sokakat elborzaszt.
Munkám célja, hogy összegezze Sztanyiszlavszkijnak a színészi munkáról alkotott elképzeléseit, s olyan útjelző
sort alakítson ki, amely segítségével a "mester" metódusa iránt érdeklődők elindulhassanak; hogy felhívja a figyelmet
azokra a módszerekre, amelyek kiindulópontul szolgáltak az ezredvég egyik legkiválóbb színházi rendezőjének és
teoretikusának, Jerzy Grotowskinak világhírű színháza létrehozásában; hogy Sztanyiszlavszkij munkássága megfelelő
helyet kapjon színházi értékrendünkben.
-
Kiadó Új MandátumKiadás éve 2002Terjedelem 154 oldalISBN 963-9336-52-1
-
Bécsy Tamás: Ajánlás
A színjáték verbális és nem verbális elemei
Bevezető
I. Kiindulópontok
II. A dráma mint a színjáték verbális része. A drámában kódolt nem verbális megnyilatkozások, avagy adalékok a dráma színházi elemzésének módszertanához
Cím
Műfaji megjelölés
A név
A szerzői instrukció
A dialógus
A cselekvések hálózata
A helyszín
Az alapvető írói üzenetekre vonatkozó utasítások
III. A színjáték
A rendező
A "szerep/színész" kategória - a színjáték alapvető dimenziója
A közönséggel történő előzetes megegyezés
Színjáték - közönség
A színész mint nem verbális jel
A próba, a rendező és színész közös tevékenysége
A "szerep/színész" kategória - a színész szempontjából
Az interakció szabályzására vonatkozó jelzések
A színjáték viszonylag állandó jelei
Jegyzetek
Irodalom
A színészi munka elvi alapjai Sztanyiszlavszkij rendszerébenI. Bevezető
II. A színész belső munkája önmagán
III. A színész külső munkája önmagán
IV. A színész szerepben végzett munkája