Molnár Gál Péter: Eck Imre és a Pécsi Balett
|
A Pécsre került frissen végzett táncosok kezdetben fancsali képet vágtak esztétikai internálásukhoz. Elkerülni
Pestről. Kikerülni a figyelem köréből. Eltemetkezni egy vidéki város színházába, ahová balett-kritikus sem jár:
örömtelen pályakezdés. Prímabalerinák albérletben. Szólisták munkásszállásokon. 1300 forintot kaptak havonta.
Az első négy év után ketten mentek el (...)
A kényszer-csapat képessége, fogékonysága, fiatal tüze, előadói és táncosi tehetsége szerencsésen találko-
zott Eck művészi vágyaival. Bontakozó személyiségük a koreográfust arra késztette, hogy előfogalmazzon
számukra egyéniségükre simuló feladatokat. Olyan táncszerepeket alkotott meg, amik előhívták rejtett voná-
saikat. Lépésről lépésre, bemutatóról bemutatóra Eck kibontotta a fiatalok szellemi arcát.
Eck akkor szerződött el a fővárosból, amikor vidékre csakis büntetésből kerültek tehetségesebb tagok: vagy
politikai vétségért, vagy az álszent kulturális vezetés erkölcs-tisztogató buzgalmából. Katona Ferenc, a pécsi
színház igazgatója fölismerte, hogy színházi szándékaival egybehangzóak Eck tervei: a táncosokat egyenran-
gú testként befogadta társulatába. Befogadta a színház.
Befogadta a város érzékeny, jóra hajló közönsége.
-
Kiadó Jelenkor KiadóKiadás éve 2000Terjedelem 112 oldalISBN 963-676-237-8
-
Színészbejárón át az egyetemre
Harangozó Gyula
Operaházi szerepei
Az első koreográfiák
Irány: Pécs!
Az első pécsi lépések
Dagileff
A kádári konszolidáció
Prózások között
A visszapörölt nehézkedés
Gondolkodó lábbal
Táncosok pulóverben
Hálóban
Összművészet
Színházi ember
Beszolgáltatás
Tóth
A pirostrikós lány
Színházi töltőtoll
Cenzúrázott lábak
Erotika
Bartók jegyében
A rehabilitált Mandarin
Rossini
Konkrét zene
Modernek
Pokoljárás
Liszt Ferenc
Bedolgozók
A kor
Sugalmazók
Az ember tragédiája
Verdi: Requiem
Bemutatók