Peter Szondi: A modern dráma elmélete 1880–1950

peter-szondi-modern-drama-elmelete

Peter Szondi (1929-1971) a világhírű magyar származású pszichológusnak, a "soranalízis" kidolgozójának, Szondi Lipótnak a fia; a nyugat-berlini Freie Universitat általános és összehasonlító irodalomtudományi tanszékének professzora volt. 1956-ban publikálta első könyvét, A modern dráma elméletét, amellyel nyomban európai hírnevet szerzett magának. A drámai műfajjal kapcsolatos kutatásainak további eredményeit a Vesuch über das Tragische (Esszé a tragikumról) címmel tette közzé 1961-ben. A modern dráma elmélete tömör, rendkívül célratörő munka, amely az utóbbi évtizedek drámaelméleti tanulmányai között az egyik legelőkelőbb helyet foglalja el. Peter Szondi a XIX. század végi dráma válságát és azokat a kitörési kísérleteket követi nyomon, amelyek e válság leküzdésének különböző lehetőségeit célozzák. Fő esztétikai szempontja a dráma epizálódásának jelensége, az a folyamat, amelynek során a drámai alany drámai tárggyá válik. Ezt a termékeny szempontot vezeti végig századunk drámatörténetén Ibsentől, Csehovtól kiindulva, Strindbergen, Hauptmannon, Pirandellón és másokon keresztül Piscatorig, Brechtig, O'neilig, Wilderig, Millerig...

1 800 Ft
Kedvencekhez
Adatok
Tartalom
Adatok
Kiadó
Gondolat Kiadó
Kiadás éve
1979
Terjedelem
176 oldal
ISBN
963-280-632-8
Állapot
jó állapot
Tartalom

Bevezetés: Történelmi esztétika és műfajelmélet

I. A dráma

II. A dráma válsága

Ibsen

Csehov

Strindberg

Maeterlinck

Hauptmann

Átvezetés

III. Mentési kísérletek

A naturalizmus

A "társalgási" dráma

Egyfelvonásos darabok

A "szűk tér" és az egzisztencializmus

IV. Megoldási kísérletek

Az Én-dráma (expresszionizmus)

A politikai revü (Piscator)

Az epikus színház (Brecht)

A montázs (Bruckner)

Játék a dráma lehetetlenségéről (Pirandello)

A belső monológ (O'Neill)

Az epikus Én mint narrátor (Wilder)

Játék az időről (Wilder)

Az emlékezés (Miller)

Zárszó helyett

Jegyzetek

 

Webáruház készítés