Használati útmutató egy időutazáshoz (Előszó)
I. Aczél rendszere
Hogyan működött a szocializmus?
Aczél és Kádár ● Egy elmaradt vita ● Aczél György interjúi és beszélgető könyvei ● Mi az, hogy szocializmus ● Útban az igazságosság felé? ● Az elvek és a valóság ● „Vörös burzsoázia” ● Kié a hatalom ● Az egypártrendszer ● Mi legitimálja a rendszert? ● Fogyasztás szocialista módra ● Paternalizmus és kreativitás ● Létbiztonság és munkaerőhiány ● A hatékonyság problémái
A szocialista kultúra politikája
A kultúra támogatása ● A három T elve ● „Marxista hegemónia és
szocialista nemzeti egység” Van-e cenzúra? ● Az ellenzékiek ● A nemzetiségi kérdés ● A kasztok ellen ● Aczél, a patrónus
A kultúra mint szépségtapasz
A gazdaságirányítási reform leállítása ● Kádercserék és Aczél leváltása 1974-ben
● A művelődéspolitikai irányelvek elfogadása ● Aczél miniszterelnök-helyettesként
II. A miniszter színre lép
Az alkotás és a beavatkozás szabadsága
Pozsgay, a pártértelmiségi ● Útja a hatalomba ● Mire való a Kulturális
Minisztérium? ● A három T őre ●A kísérletezés joga? ● A negyedik T: tétovázás ● Pazarló viszonyok
Alattvalóból autonóm állampolgár?
Az 1976-os közművelődési törvény ● Pozsgay miniszteri expozéja ● Történelmi vereségek, kulturális nyereségek ● Zavarok és irányelvek ● Népművelés helyett közművelődés ● Anyagi javak kontra műveltség ● Szocialista parlamenti rituálé * A kultúra tágabb felfogása ● Elvek és valóság
III. Filmszemle avagy a valóság arcai
Korunk tükre: a népművelő
Kardos Ferenc filmje, az Ékezet ● Fogaskerekek a szerkezetben? ● Meg nem élt életek ● A hiába keresett szabadság ● Tükröt tartva ● Korkép vagy kórkép?
Fiatalok tekintetében
A X. Magyar Játékfilmszemle ● Filmek fiatalokról ● Zsombolyai János filmje, a Kihajolni veszélyes ● „Lázadások, kompromisszumok, megalkuvások hálójában” ● Repedések a ráció falán ● Egy vasútállomás anatómiája ● Nemzedéki abszurditás ● Gaál István filmje, a Legato ● Elhallgatott konfliktusok ● A puha diktatúra kultúrviszonyai között
A kultúrpolitikus és a (film)valóság
Tóth Dezső kulturális miniszterhelyettes előadása a pécsi filmszemlén ● A 60-as évek magyar filmes hagyománya ● Szabó B. István filmfőigazgató tanulmánya ● A filmcenzúra működése ● Bódy Gábor a régi filmes fikciók devalválódásáról és az új nemzedék törekvéseiről ● A film és a közönség viszonya
„Rá kell száradnom a lelkiismeretükre”
A Küldetés – Kósa Ferenc portréfilmje Balczó Andrásról ● Az autentikus létezés keresése ● A morális számonkérés ● A maffiaszellemmel szemben ● „A légkört kell tisztává tenni” ● A Küldetés fogadtatása ● A portré mint példázat és stilizáció? ● Balczó a rendszerváltás után
Lehet-e győzni?
Egy elfelejtett és egy legendás film a bokszról: Rényi Tamás K.O.-ja és Sylvester Stallone Rockyja ● A valóság és a filmes mítosz ● Emberi kapcsolatok a magyar és az amerikai filmben ● Intézmények és mechanizmusok ● Korabeli fogadtatás ● Rényi Tamás halála
IV. A Csurka-probléma
Konformisták lázadása
Dömölky János filmjei Csurka István forgatókönyveiből: A kard (1977), Amerikai cigaretta (1978)
„Létezés-technika, túlélés-technika”
Csurka István és nemzedéke ● Szerepek és vétkek ● A bohém világban ● Első darabja, a Ki lesz a bálanya? (1962) ● A darab színpadon és tévében ● „Konfliktus nélküli dráma” ● Értelmiségi magatartás változatok és cselekvéslehetőségek ● A Deficit (1967) ● Szerepek és játékok ● Feleségcsere ● Próbatételek ● A hazugság törvénye ● „A végső dolgok homályba vesznek” ● „Kivárni a 12 esztendőt” ● Horvai és a színészek ● „Világos és sötét változat” a Pesti Színházban ● „Nem lehet megfontolásokkal írni” ● Nagytakarítás és előadásai ● Csurka szatírái ● „Ha csekély a szabadság” ● „Társadalmi jelzésnek jobb, mint drámának” ● „Élni kellett” ● Csurka utóélete
V. Színházi változások
Drámáról vitázva
A 70-es évek magyar drámája ● A magyar dráma három útja ● Történelem, parabola, irónia ● Szatirikus drámaírók ● Színházi stílus, drámai stílus
Lesznek változások
Pozsgay Imre miniszteri interjúi ● Művészet és közéletiség ● Szocialista politikai kultúra ● A kísérletezés korlátozott joga? ● A kaposvári Állami Áruház példája ● „A rendszer gyökereit mardosó mű” ● Lesznek változások ● Pezsgő, problémaérzékeny kulturális élet?
A változások évada
Az 1977/78-as évadról szóló összefoglalók ● Fővárosi színház, Vidéki színház, Amatőr színpad ● A hagyományos színházi nyelv kifáradása ● A kellemes színház ● Budapesti társulatok ● A Nemzeti Színház ● A Madách Színház ● A Vígszínház és Ljubimov ● „Az új színház” ● Kaposvári színház ● Szolnoki színház ● Kecskeméti színház ● A Stúdió „K” és a Woyzeck ● Változások – kérdőjelekkel
„Színházeszmények erőpróbája”
Az új Nemzeti Színház nyitó előadása, a Székely Gábor rendezte Danton halála ● Felfokozott várakozás ● Forradalmi mű vagy kiábrándulás a forradalomból ● „Belenézni a valóság szörnyű arcába” ● A történelem mechanizmusai ● „Ha a klasszikusokat átszabják” ● Látványszínház ● Színészszínház ● Egyszeri alkalomra?
Epilógus
Pozsgay és Aczél
„Nincsenek kényes kérdések” ● Egy cinikus korral szemben? ● „Adminisztratív intézkedések” * „Az érdekviszonyok tisztázatlansága”
Bibliográfia