Új jelszó kérése
EZEKET KÍNÁLJUK:
Részletes könyvismertető


Székely György: A színjáték világa

szekely-gyorgy-a-szinjatek-vilaga
  • szekely-gyorgy-a-szinjatek-vilaga
2 000 Ft

 

A könyv célja, hogy egységében szemléltesse az emberiség színjátékos tevékenységének történetét.

A szerző egy-egy színjátékjelenséget az adott kor és társadalom összefüggéseiben, a játékok alkalmainak

és feladatának feltárásával, helyének és keretének meghatározásával együtt vizsgálja.

"A történeti elemzések azt mutatták, hogy egy-egy színjátékjelenséget éppen tipikus vonásaiban lehet a legjobban

megragadni: az adott kor és társadalom, a tulajdonviszonyok összefüggésében, a játékok alkalmainak és felada-

tának feltárásával, helyének és keretének meghatározásával, játékosai társadalmi helyzetének elemzésével;

a színjáték megannyi tényezőjének az adott típusnál fellelhető elemeiben, azok arányaiban és - döntő jelentőséggel -

éltető közönségében. Nem egyetlen előadást kell és lehet vizsgálni, és nem is elvont általánosságokban szemlélni

a folyamatot. A színjátéktípus az a konkrétan megragadható jelenség, amely alkalmas a történeti elemzésre."

  • Kiadó
    Gondolat Kiadó
    Kiadás éve
    1986
    Terjedelem
    484 oldal
    ISBN
    963-281-675-7
  •  

     

    Bevezetés

     

    Átváltozások

    A barlangrajzok tanulságai

    Dromena és legomena: a rítusok mimetikus elemei

    A keleti "városforradalom"

    A mezopotámiai fejlődés tanulságai

    Egyiptomi párhuzamok és különbségek

    A polisz színjátékvilága

    A közvetítő: Kréta

    A görögség kialakulása és preteátrális hagyományai

    Démétér és Dionüszosz

    A rögtönző dór népi csúfolók

    Ikária - Theszpisz - Athén

    A társadalom és a játék szervezete

    A theszpiszi drámai tragédia tartalmi vonásai

    A theszpiszi tragédia előadásmódja

    Az athéni demokrácia színháza: tragédia és szatírjáték

    Türannisz és polisz - a dór mimosz és az attikai komédia

    Egy ezredév a görög színházkultúra jegyében

    Arisztotelész kora

    Menandrosz és az "újkomédia"

    A hellenisztikus birodalmak színjátékai

    Rómaiak görög álarc mögött

    Helyi szokások - etruszk hatások

    Találkozás a görög drámával

    Az irodalmi korszak lezárása

    A köztársaság utolsó százada - színjáték-tipológiai korszakváltás

    Egyeduralkodók a római birodalomban: a császár és a mimus

    A másik út kezdetén: távol-keleti színjátékkultúrák

    India színjáték rendszerei

    A Nátja-sásztra rendszere: színjáték és dráma

    A szanszkrit dráma klasszikusai

    Az indiai színjáték hatóköre

    Srí Lanka színjátéktípusai

    Bali szigete: a hagyomány őre

    Jáva: a vajangjátékok központja

    A kínai kultúra preteátriális elemei

    Színjáték a középkori Európában

    A dráma nélküli évezred

    A mimus az i. sz. III. század után

    Tudósok és pogányok: színházelmélet és szertartásvilág

    A keresztény liturgia preteátrális elemei

    A feudalizmus színjátékformáinak kialakulása

    A lovagvilág teátrális elemei

    A liturgiától a vallásos színjátékig

    Népek - városok - céhek

    A városi-polgári színjáték

    Az itáliai példa

    Franciaország: folytatás és kiteljesedés

    Németalföldi színjátéktípusok

    A késlekedő Anglia

    Parasztok, mesteremberek és humanisták német földön

    A visszahódított Hispánia

    Új kor új színjátékai Európában

    Itália ajándéka: a reneszánsz virágzása és válsága

    Rappresentazione és reprezentáció

    A humanisták színháza

    Úton a "favola in musicához"

    A nevettetés mestersége és művészete

    Nyugat-Európa XVI. századbeli színjátéktípusai

    A népi alakoskodás változatai

    A középkori típusú vallásos színjáték továbbélése

    A reneszánsz dramaturgia diadalútja

    A városi polgárság színjátékai - nyitottsága és korlátai

    Udvari szórakozások és ünnepségek

    A jezsuita színházművészet kezdetei

    A hivatásos színjátszás megerősödése és intézményesítése

    Európa "külső félköre" - a XVI. század végéig

    Skandinávia országai

    A lengyel színjáték kezdetei

    A cseh és szlovák színjátszás kezdetei

    Adatok a magyarországi színjátékokról

    Délszláv színjátékok az Adria keleti partján

    Színjátéktípusok az orosz feudalizmus kialakulása korában

    Az Erzsébet-kortól a francia forradalomig

    Szintézis és átmenet

    "Az állam én vagyok..."

    Fordulat Angliában

    Az "opera" kezdetei

    A francia udvari színjáték

    Az angol restauráció színháza

    Látványszínház a német nyelvterületen

    Királyi színházak Skandináviában

    A szláv nyelvterület főúri színházai

    Magyar kastélyszínházak

    "Theatrum mundi" - "Schola vitae"

    A spanyol barokk színjáték

    A katolikus rendek színjátékai

    A protestáns iskoladráma

    A hivatásos színészet differenciálódása

    Itáliai kirajzások

    Az "englische Komödianten" a kontinensen

    A német vándorszínészet kibontakozása

    Állandó színházak és vásári színjátékok

    Polgári dráma - "nemzeti színház"

    A Távol-Keleti színjáték virágkora

    A kínai színházkultúra

    Vietnami színjátéktípusok

    Korea hagyományos színjátékai

    A japán színjáték történelmi rétegei

    India népnyelvi színjátékai

    Az indiai színjáték sugárhatása

    Az iszlám vonzáskörzetének néhány színjátéka

    Egy forradalmi század színjátékai: 1789-1871

    A Legfőbb Lény Ünnepétől a Hernani-csatáig

    A polgárkirályságtól 1848 tavaszáig

    A realista színjáték igénye és lehetőségei

    Találkozás a múlttal: a gyarmatosítás és színházi hídfői

    Az afrikai színjátékhagyomány

    Az Amerikák és a gyarmatosítás

    Az "Álom népe": Ausztrália őslakói

    A "Világszínház" évszázada: jelenkorunk

    A naturalizmus és az izmusok, 1871-1917

    A Színházi Októbertől A szecsuáni jólélekig

    A szocialista színházművészet kialakulása

    A polgári színjáték a két világháború között

    Három évtized világszínházi alternatívái

     

    Jegyzetek

     

     

     

Webáruház készítés