Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv
A könyv valamennyi pélánya elfogyott, ezért a kiadó InSite Drama teljes terjedelmében letölthetővé tette
azt a színházinevelés.hu portálján:
A színház és a pedagógia metszéspontjában található terület, amelyet az elmúlt huszonöt évben színházi
nevelésnek, és újabban színházpedagógiának is hívnak, töretlenül terjed, növekszik, fejlődik, virágzik
Magyarországon.
A könyv első felében három hiánypótló tanulmány olvasható. Novák Géza Máté az alkalmazott színház formáit,
műfajait, gyakorlatait veszi számba Magyarországon. Golden Dániel tanulmánya a színházi nevelés elmúlt
évtizedeinek kritikai rekonstrukciójára vállalkozik, különösen fókuszban tartva a terminológia, a minősítés és
a stratégia kérdéseit. Bethlenfalvy Ádám széles nemzetközi kitekintést készített, áttekinti a színházi nevelés
nemzetközi gyakorlatát, megerősítve azt az előfeltevését, hogy a hazai színházi nevelés és színházpedagó-
gia mind sokszínűségét, mind elterjedtségét, mind minőségét tekintve nemzetközi viszonylatban is az élvo-
nalban van.
A kiadvány második felében egy közel fél éves egyeztetési folyamat eredményeképpen létrejött javaslat-
csomagot talál az olvasó. Három munkacsoport dolgozott párhuzamosan három javaslaton a színházi
nevelési / színházpedagógiai programok terminológiája, minősítése és stratégiája kapcsán. A javaslatokat
átfogó szakmai vitára bocsátották, az egyeztetési folyamathoz csaknem kilencven szakember szólt hozzá,
véleményeik figyelembevételével jöttek létre a jelen kiadványban publikált végleges javaslatok.
A záró tanulmány a feladatok mellett áttekinti a szakmát jelenleg leginkább foglalkoztató kérdéseket:
a színházi nevelés és színházpedagógia viszonyát egymáshoz; valamint annak kérdését, hogy területünk
önálló diszciplína-e, vagy lehet-e az valamikor.
-
Kiadó InSite DramaKiadás éve 2017Terjedelem 228 oldalISBN 978-963-12-9754-6
-
Cziboly Ádám: Bevezető
A könyv szerkezete
Kinek ajánljuk a könyvet?
A könyvet megelőző kutatás és egyeztetési folyamat rövid összefoglalása
A könyv fókusza
A könyvet megelőző kutatás és egyeztetési folyamat módszertana
Melléklet
Novák Géza Máté: Alkalmazott színház Magyarországon
Bevezetésül
Az alkalmazott színház elméleti keretezése
A kutatás módszerei
Színház mint önismereti és terápiás alkalmazás
Színház mint társadalmi beavatkozás: szociális színház
Színház mint társadalmi beavatkozás: közösségi színház
Színházi alkalmazások a szervezetfejlesztésben, for-profit szektorban
Javaslatok
Összefoglalásul
Melléklet
Golden Dániel: Színház és nevelés Magyarországon
Elöljáróban
Nevelés és színház
A terminológiai kihívás
A minőség problémája
Stratégiai dilemmák
Irodalomjegyzék
Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok – nemzetközi kitekintés
Bevezető
Módszertan
Európa
Kitekintés messzebbre
Elemzés
Összefoglaló
Irodalomjegyzék
Mellékletek
Takács Gábor–Gyevi-Bíró Eszter–Láposi Terka–Lipták Ildikó–Szűcs Mónika:
Színházi nevelési / színházpedagógiai programokhoz kapcsolódófogalmak glosszáriuma
Bevezető
I. Előzmények és hatások
II. Ernyőfogalmak
III. Színházi nevelés és színházpedagógia
IV. Színházi nevelési / színházpedagógiai program
V. Színházi nevelési / színházpedagógiai programok műfajai
VI. A színházi nevelési / színházpedagógiai programok építőkövei
VII. Hogyan nevezzelek (avagy kit, hogyan hívunk)?
VIII. Jövőben definiálandó fogalmak
Nyári Arnold–Madák Zsuzsanna–Patonay Anita–Pintér Szilvia–Vidovszky György:
Színházi nevelési programok visszajelzés alapú minősítési rendszerének kialakítása
A minőségbiztosítás lehetséges rendszereiről
Javaslat színházi nevelési programok visszajelzés alapú minősítési rendszerének kialakítására
Konklúzió
Cziboly Ádám–Meszlényi-Bodnár Zoltán–Németh Katalin–Szabó Ágnes–Végh Ildikó:
Színházi nevelési / színházpedagógiai programok stratégiája
A stratégia logikája
A csatlakozáshoz szükséges minimum vállalások
A 33 fejlesztési terület
Vállalások, feladatok és ajánlások a 33 fejlesztési területen
Cziboly Ádám: Hogyan nézhet ki az elefánt?
Színházi nevelés és színházpedagógia
Önálló diszciplína van-e születőben?
Az előttünk álló feladatok
Irodalom