ELŐSZÓ
Köszönetnyilvánítás
Szerkesztői megjegyzés
- AZ ÚJ TÁNC SZÜLETÉSE (1890–1930)
A mozdulat és a ritmus
Francois Delsarte
Emile Jaques-Dalcroze
Az amerikai szabad tánc első nemzedéke
Loie Fuller
Maud Allan
Isadora Duncan
Ruth St. Denis és Ted Shawn
Az európai új tánc első nemzedéke
A Wiesenthal-testvérek
Hellerau folytatása: a Laxenburgi iskola
Kolóniák és utópiák: Raymond Duncan, Lábán Asconában és a Bauhaus
A pódium tánc nagy egyéniségei: Valeska Gert és Niddy Impekoven
- A BALETTMŰVÉSZET MEGÚJULÁSA (1900–1930)
Két évtized reformjai: az Orosz Balett
Mihail Fokin
Vaclav Nizsinszkij
Leonide Massine
Bronislava Nijinska
George Balanchine
Az Orosz Balett riválisai
A Svéd Balett
Anna Pavlova együttese
Az orosz-szovjet avantgárd
Szentpétervár - Leningrád: Fjodor Lopuhov
Moszkva: Kaszjan Golejzovszkij
A vörös pipacs
- A BALETT ALTERNATÍVÁJA: A MODERN TÁNC (1920–1950)
A modern tánc amerikai megalapozói
Martha Graham
Doris Humphrey
José Limón
A modern tánc európai megalapozói
Lábán Rudolf
Mary Wigman
Kurt Jooss
A modern tánc magyarországi megalapozói
Madzsar Alice
Dienes Valéria
Szentpál Olga
- A NEMZETI BALETTKÖZPONTOK KIÉPÜLÉSE (1930–1960)
Folytatás és újítás: Massine és Nijinska
Az angol balettélet
Ninette de Valois útja a Királyi Balettig
Frederick Ashton
Marie Rambert és együttese
Antony Tudor
Az Egyesült Államok balettélete
Lincoln Kirstein és Balanchine együttesei
Lucia Chase együttese, a Balett Színház
Eugenie Loring és Agnes de Mille
Antony Tudor
Jerome Robbins
A francia balettélet
Serge Lifar az Opera élén
Fiatalok az Opera falain kívül: Janine Charrat, Roland Petit és Maurice Béjart
A Szovjetunió balettélete
A dramobalett évtizedei: Vaszilij Vajnonen, Rosztyiszlav Zaharov és Leonyid Lavrovszkij
Kortárs témák és a klasszikusok revíziója
Agrippina Vaganova
Külön utakon: Leonyid Jakobszon
A magyar balettélet
Jan Cieplinski
Milloss Aurél
Harangozó Gyula
A csodálatos mandarin
Milloss, Cieplinski és Harangozó
A repertoár és a képzés átalakítása
- NÉPTÁNCOK A SZÍNPADON (1930–1960)
Az afroamerikai tánc az Egyesült Államokban
Lester Horton
Katherine Dunham és Pearl Primus
Néptánc és színpad a Szovjetunióban: Igor Mojszejev
Néptáncmozgalom és -művészet Magyarországon
A Gyöngyösbokréta és a Csupajáték
A Honvéd Művészegyüttes
Az Állami Népi Együttes
A SZOT és a Budapest Táncegyüttes
- A TÁNC ÚJRAGONDOLÁSA (1950–1970)
A kevert média úttörője: Alwin Nikolais
A tánc újraértelmezője: Merce Cunningham
Mi a tánc? És mi nem?
A Judson Táncszínház: Steve Paxton, Yvonne Rainer és Trisha Brown
Minimalizmus és repetíció: Laura Dean és Lucinda Childs
A Grand Union
- TÁNCNYELVEK KEVEREDÉSE ÉS ÖSSZEOLVADÁSA (1960–1980)
A Holland Nemzeti Balett és a Holland Táncszínház
John Butler és Glen Tetley
Hans van Manen
Jiri Kylián
A Londoni Kortárs Táncszínház: Robert Cohan
A Rambert Balett
Christopher Bruce
Imre Zoltán
Robert North
Richard Alston
Maurice Béjart táncszínháza
A neoklasszicizmus és a jazz között: Jerome Robbins
Az afroamerikai táncok új hulláma: a jazz
Kelet-európai új hullámok
Jurij Grigorovics és Oleg Vinogradov
A Prágai Kamara Balett és a Poznani Lengyel Táncszínház
A Szegedi, a Pécsi és a Győri Balett
Imre Zoltán
Eck Imre
Markó Iván
A "magyar iskola"
Tímár Sándor
Kricskovics Antal
Novák Ferenc és Foltin Jolán
Szigeti Károly és Györgyfalvay Katalin
- A NARRATÍV BALETTEK UTOLSÓ KORSZAKA (1960–1980)
John Cranko
Kenneth MacMillan
John Neumeier
Seregi László
És a táncosok...
- A POSZTMODERN TÁNC ÉVTIZEDEI (1970–2000)
Testek párbeszéde: a kontakt improvizáció
Fizikalitás és teatralitás: a Pilobolus és a Momix
A neoavantgárd és a mainstream között: Twyla Tharp
A kanadai új tánc: Edouard Lock és Marie Chouinard
A német táncszínház: Reinhild Hoffmann, Susanne Linke, Horváth Krisztina és Pina Bausch
A japán butoh: a Sankai Juku és Ohno Kazuo
Az angol fizikai színház: a DV8
A balettmúlt átírása: Mats Ek és Matthew Bourne
A francia új tánc
Megújulás az Operán belül: Carolyn Carlson és Jacques Garnier
A Bagnolet nemzedék: Bagouet, Larrieu, Découflé, Gallotta, Marin, Preljocaj
Nagy József
A holland és belga új tánc: Krisztina de Chatel és Anne Teresa de Keersmaeker
A magyarországi új tánc
Goda Gábor
Berger Gyula
Angelus Iván
Bozsik Yvette
Kovács Gerzson Péter
A Szegedi Kortárs Balett
A balett újraértelmezése: William Forsythe
Rövidítések jegyzéke
Válogatott irodalom
Névmutató
"Fuchs Lívia kötete ékesen bizonyítja, hogy a XX. századi tánctörténet nem nevekből és adatokból álló halott anyag, hanem regényes, mozgalmas, letehetetlen olvasmány. Amiből nem mellesleg a XX. századról legalább annyit megtudunk, mint a könyv tulajdonképpeni témájáról: közvetve és közvetlenül is sok szó esik művészetpolitikáról (illetve annak különös doktrínáiról, mely a /színpadon lévő/ testet az aktuális ideológiai alapvetés nyomán hol felmagasztalja, hol porba sújtja), filozófiáról, testkultúráról, ars poeticák változásáról stb. A jó stílusban megírt, áttekinthető struktúrájú könyv (szerkesztő: Mestyán Ádám) tágra nyitja a kaput a tánctörténettel kacérkodók előtt: szakírók és koreográfusok, táncosok és őket nézők, tanulók és tanárok egyaránt nagy hasznát veszik majd."
Jászay Tamás, revizoronline.com