Új jelszó kérése
EZEKET KÍNÁLJUK:
Részletes könyvismertető


Géher István–Tabi Katalin (szerk.): „Látszanak, mert játszhatók”. Shakespeare a színpad tükrében

latszanak-mert-jatszhatok-shakespeare
Fő kategória >SZÍNHÁZ
2 690 Ft2690
Ez a könyv jelenleg nincs raktáron!
Kérésére, ha lehetséges, beszerezzük.

 

Shakespeare idejében magától értetődő volt, hogy a színdarabok előadásra születtek. Nem is írtak róluk

irodalmárok. Évszázadokkal később azonban Shakespeare drámái tananyaggá váltak az egyetemeken, és a

legkülönfélébb módokon elemezték őket bölcsész diákok, kutatók, professzorok. Mellettük pedig zajlott a

színháztörténet. A hetvenes évektől kezdve azonban az irodalmárok kezdték újra felfedezni, hogy Shakes-

peare voltaképpen színházi szerző. A francia, angol és amerikai egyetemeken sorra alakultak a színháztudo-

mányi karok – a bölcsészet és a színház újra egymásra talált.

A magyar Shakespeare-kutatásban mintegy két évtizede van jelen egyre markánsabban a színházközpontú

gondolkodás. Mindezidáig azonban még nem született meg a találkozás az elméleti és a gyakorlati szakemberek

között. Ez a kötet ennek a találkozásnak a manifesztuma. Hídverés. Kísérlet. Megtudhatjuk belőle, milyen a

bölcsész színházi ember és a színházról író bölcsész. Nagyon más. A közös nevező: a színpadi Shakespeare.

  • Kiadó
    ELTE
    Kiadás éve
    2007
    Terjedelem
    296 oldal
    ISBN
    963-463-904-6
    Állapot
    újszerű állapot
  •  

    Földényi F. László
    Géher István
    Márkus Zoltán: Shakespeare-Performance-Studies


    I. Hamletek
    Berki Judit: Hamlet 2006
    Paraizs Júlia: Hamlet bárkája – Tim Carroll és a Glohe-módszer a Bárka Színházban
    Dezsényi Péter: Konvenciók és meglepetések – Patrice Chéreau Hamlet-rendezése Avignonban
    Tabi Katalin: Hazatérés? – Kiss Csaba két előadásszövege: Hamlet, dán királyfi és Hazatérés Dániába
    Koltai M. Gábor: A páncél árnyéka rajtunk – Ruszt József Hamletje
    Lőkös Ildikó: Ez is Hamlet? – A Zsámbékon 2006 nyarán Mission Impossible címen bemutatott Hamletről


    II. Szemelvények a tragédiákból
    Jámbor József: A nagy Romeo és Júlia rejtély – Szabadon eresztett gondolatok egy Shakespeare-rendezés kapcsán
    (Romeo és Júlia)
    Kiss Csaba: „Bár magamról ne tudnék..." – Macbeth-olvasás rendezői szemmel
    Cseicsner Otília: A király meztelen – Jürgen Gosh Macbethje
    Pazonyi Judit: Kleopátra teste – Angolszász és magyar előadások: Antonius és Kleopátra


    III. Királyok, szerelmesek és bolondok
    Schandl Veronika: Sasok, héják és kányák – A III. Richárd és a színházi szubverzió 1955-ben, Budapesten
    „Oly sok nyomor morzsolta hangomat".
    Aki a legtöbb halált látta: York hercegné – Lőkös Ildikó beszélgetése Molnár Piroskával York hercegnéről, III. Richárdról
    Tóth Noémi: A vereség drámája – Shakespeare II. Richárdja a hatvanas évek Magyarországának színpadán
    Harangi Mária: In memoriam... – A Vízkereszt az Eötvös Collegiumban
    Bezerédi Zoltán: Bolondok a shakespeare-i tragédiákban
    Shakespeare-választások – Ács Jánossal Shakespeare-rendezéseiről Cseicsner Otília beszélget

     

  • "A Géher István és Tabi Katalin szerkesztette kötet a két előszó után lévő nyitótanulmányt követően három,

    közel azonos hosszúságú fejezetre tagolódik. A Hamletek című nyitófejezet egykori és mai, külföldi és magyar,

    számon tartott és elfeledett sorsú dán királyfik sorsát kutatja. A Szemelvények a tragédiákból című egység-

    ben a sokféleség dominál, de a négy dolgozat mindössze három darab körül forgolódik: a Romeo és Júlia, a

    Macbeth és az Antonius és Kleopátra kerül górcső alá. A Királyok, szerelmesek és bolondok című, közel száz-

    oldalas zárlat csak színeket, képeket villant fel a Shakespeare- recepció végtelen történetéből, különösebb

    rendezőelv nélkül. A monografikus feldolgozások kora lejárt, a kötet belátja és hirdeti, hogy a bármikor szaba-

    don áthelyezhető mozaikdarabkák tanulmányozásából jóval többet profitálhat szerző és olvasó egyaránt, mint

    egy unalmasan kényelmes, egyik pontból a másikba araszoló történet felmondásából."

    Jászay Tamás: Unser Shakespeare. Criticai Lapok 

Webáruház készítés