Új jelszó kérése
EZEKET KÍNÁLJUK:
Részletes könyvismertető


Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv

szinhazi-nevelesi-es-szinhazpedagogiai-kezikonyv

A könyv valamennyi pélánya elfogyott, ezért a kiadó InSite Drama teljes terjedelmében letölthetővé tette

azt a színházinevelés.hu portálján:

http://www.szinhazineveles.hu/tudastar/cziboly-szerk-2017-szinhazi-nevelesi-es-szinhazpedagogiai-kezikonyv/

 

 

A színház és a pedagógia metszéspontjában található terület, amelyet az elmúlt huszonöt évben színházi

nevelésnek, és újabban színházpedagógiának is hívnak, töretlenül terjed, növekszik, fejlődik, virágzik

Magyarországon.

A könyv első felében három hiánypótló tanulmány olvasható. Novák Géza Máté az alkalmazott színház formáit,

műfajait, gyakorlatait veszi számba Magyarországon. Golden Dániel tanulmánya a színházi nevelés elmúlt

évtizedeinek kritikai rekonstrukciójára vállalkozik, különösen fókuszban tartva a terminológia, a minősítés és

a stratégia kérdéseit. Bethlenfalvy Ádám széles nemzetközi kitekintést készített, áttekinti a színházi nevelés

nemzetközi gyakorlatát, megerősítve azt az előfeltevését, hogy a hazai színházi nevelés és színházpedagó-

gia mind sokszínűségét, mind elterjedtségét, mind minőségét tekintve nemzetközi viszonylatban is az élvo-

nalban van.

A kiadvány második felében egy közel fél éves egyeztetési folyamat eredményeképpen létrejött javaslat-

csomagot talál az olvasó. Három munkacsoport dolgozott párhuzamosan három javaslaton a színházi

nevelési / színházpedagógiai programok terminológiája, minősítése és stratégiája kapcsán. A javaslatokat

átfogó szakmai vitára bocsátották, az egyeztetési folyamathoz csaknem kilencven szakember szólt hozzá,

véleményeik figyelembevételével jöttek létre a jelen kiadványban publikált végleges javaslatok.

A záró tanulmány a feladatok mellett áttekinti a szakmát jelenleg leginkább foglalkoztató kérdéseket:

a színházi nevelés és színházpedagógia viszonyát egymáshoz; valamint annak kérdését, hogy területünk

önálló diszciplína-e, vagy lehet-e az valamikor.

 

  • Kiadó
    InSite Drama
    Kiadás éve
    2017
    Terjedelem
    228 oldal
    ISBN
    978-963-12-9754-6
  • Cziboly Ádám: Bevezető

    A könyv szerkezete

    Kinek ajánljuk a könyvet?

    A könyvet megelőző kutatás és egyeztetési folyamat rövid összefoglalása

    A könyv fókusza

    A könyvet megelőző kutatás és egyeztetési folyamat módszertana

    Melléklet

     

    Novák Géza Máté: Alkalmazott színház Magyarországon

    Bevezetésül

    Az alkalmazott színház elméleti keretezése

    A kutatás módszerei

    Színház mint önismereti és terápiás alkalmazás

    Színház mint társadalmi beavatkozás: szociális színház

    Színház mint társadalmi beavatkozás: közösségi színház

    Színházi alkalmazások a szervezetfejlesztésben, for-profit szektorban

    Javaslatok

    Összefoglalásul

    Melléklet

     

    Golden Dániel: Színház és nevelés Magyarországon

    Elöljáróban

    Nevelés és színház

    A terminológiai kihívás

    A minőség problémája

    Stratégiai dilemmák

    Irodalomjegyzék

     

    Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok – nemzetközi kitekintés

    Bevezető

    Módszertan

    Európa

    Kitekintés messzebbre

    Elemzés

    Összefoglaló

    Irodalomjegyzék

    Mellékletek

     

    Takács Gábor–Gyevi-Bíró Eszter–Láposi Terka–Lipták Ildikó–Szűcs Mónika:

    Színházi nevelési / színházpedagógiai programokhoz kapcsolódófogalmak glosszáriuma

    Bevezető

    I. Előzmények és hatások

    II. Ernyőfogalmak

    III. Színházi nevelés és színházpedagógia

    IV. Színházi nevelési / színházpedagógiai program

    V. Színházi nevelési / színházpedagógiai programok műfajai

    VI. A színházi nevelési / színházpedagógiai programok építőkövei

    VII. Hogyan nevezzelek (avagy kit, hogyan hívunk)?

    VIII. Jövőben definiálandó fogalmak

     

    Nyári Arnold–Madák Zsuzsanna–Patonay Anita–Pintér Szilvia–Vidovszky György:

    Színházi nevelési programok visszajelzés alapú minősítési rendszerének kialakítása

    A minőségbiztosítás lehetséges rendszereiről

    Javaslat színházi nevelési programok visszajelzés alapú minősítési rendszerének kialakítására

    Konklúzió

     

    Cziboly Ádám–Meszlényi-Bodnár Zoltán–Németh Katalin–Szabó Ágnes–Végh Ildikó:

    Színházi nevelési / színházpedagógiai programok stratégiája

    A stratégia logikája

    A csatlakozáshoz szükséges minimum vállalások

    A 33 fejlesztési terület

    Vállalások, feladatok és ajánlások a 33 fejlesztési területen

     

    Cziboly Ádám: Hogyan nézhet ki az elefánt?

    Színházi nevelés és színházpedagógia

    Önálló diszciplína van-e születőben?

    Az előttünk álló feladatok

    Irodalom

     

     

     

Webáruház készítés