EZEKET KÍNÁLJUK:

Rendezők, rendezés

Fő kategória >SZÍNHÁZ >Rendezők, rendezés


brecht-szinhazi-tanulmanyok-antikvar

 

Összeállította és a bevezető tanulmányt írta: Major Tamás.

Az előszót írta és a jegyzeteket készítette Werner Hecht.

 

 

3 990 Ft
3 990 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
szinhazi-kislexikon

 

A kislexikon mintegy 3300 címszóban tárgyalja a színházi alapfogalmakat, a jelentősebb intézményeket, az ismert hazai és nevesebb külföldi színészek, rendezők, dramaturgok, díszlet- és jelmeztervezők, szcenikusok, színházi kritikusok és színházi kutatók rövid életrajzát és tevékenységét. A függelékben a színházi szempontból fontos országok színháztörténetéről rövid kronológia és bibliográfia tájékoztatja az olvasót.

 

1 280 Ft
1 280 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
minden-eltorolve-csehov-harom-novere

A magyar színházban különleges helyet foglal el Csehov. Darabjai közül mindmáig talán a Három nővér a legnépszerűbb, amelyből legendás előadások sora született a magyar színpadokon. A kötet ezekből az előadásokból idéz fel jónéhányat.

Horvai István nevezetes vígszínházi rendezése mellett feleleveníti Ascher Tamás legendássá vált előadását, amelyet a budapesti Katona József Színházban készített 1985-ben. Részletesen foglalkozik a 90-es években, illetve az ezredforduló után született Három nővérekkel. A bemutatott előadások közt szerepel Verebes István nyíregyházi, Telihay Péter szegedi, Radoslav Milenkovic egri, Alföldi Róbert új színházbeli, Rusznyák Gábor kaposvári rendezése és Vidnyánszky Attilának a beregszászi társulattal készített előadása. Külön elemzés olvasható a darab mozgásszínházi változatáról, amelyet Uray Péter készített.

A kötet utolsó harmada egy nemzetközi rangú, román származású, de Amerikában élő rendező, Andrei Serban előadását mutatja be. A kötetet beszélgetés zárja, amelyben a Csehov drámáival való régi és új találkozásaikról vallanak a Nemzeti Színház színészei.

2 200 Ft
2 200 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
krzysztof-plesniarowicz-a-halott-emlekek-gepezete

 

Tadeusz Kantor az avantgardisták családjának utolsó igazán nagy művésze, „a XX. századot lezáró művész” volt, ahogy egy róla szóló francia mű szerzője nevezi. Azon kevesek egyike, akiknek a lengyel kultúra európaisága köszönhető - a történelem logikája ellenére, s néha saját akaratuk ellenére. A New York Times újságírója, Frank Rich mondta róla: „ Valószínüleg nem volt könnyű Kantornak, aki azt az áldott, mégis áldozott adományt kapta a sorstól, hogy végigálmodhatta századunk rémálmait.”

A kötetet szerkesztette: Lakos Anna, Tompa Andrea
2 900 Ft
2 900 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
peterdi-nagy-laszlo-mejerhold-muhelye

 

A Peterdi Nagy László által 1981-ben összeállított kötet mindmáig a legteljesebb forrás- és dokumentumgyűjte-

mény magyarul V. Mejerhold életének és munkásságának megismeréséhez.

 

 

2 600 Ft
2 600 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
rendezte-harag-gyorgy

 

E kötet – az előadásairól szóló kritikák és elemzések segítségével – Harag Györgyöt, a nagyszerű embert,

a felejthetetlen színészpedagógust, az egyedülálló rendezőművészt szeretné megidézni. Húsz-harminc évvel

ezelőtt született írások olvashatók e válogatásban szatmárnémeti és kolozsvári, marosvásárhelyi és bukaresti,

szabadkai és újvidéki, budapesti és győri produkciókról. Írások, amelyek – keresve a művészi megjelenítés

titkait-érzékletesen és hitelesen igyekeznek rögzíteni egy –egy előadást, összességükben pedig a rendező ars

poétikájáról, munkamódszeréről, gondolkodásmódjáról tudósítanak. Azok az Olvasók, akik még emlékeznek

Harag György rendezéseire, e kötete írásait böngészve ismét felidézhetik és újraélhetik a hajdani előadásokat,

akik pedig most ismerkednek e kivételes alkotóval, a közvetett módszerrel megrajzolt portréból képet kaphat-

nak egy kisebbségi sorsában is Európa-hírű rendező sok-sok belső küzdelemmel teli pályájáról, példaértékű

emberi és művészi tartásáról.

 

 

 

1 750 Ft
1 750 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
gajdo-tamas-a-modern-szinpad

 

 

A 20. század elejének magyar színháztörténetét és a magyar színháztudomány történetét nem lehet tanulmányozni a korszak jelentős színházi alkotóinak ismerete nélkül. A modern színpad című összeállítás régi adósságot törlesztve összegyűjti és közzéteszi az alapvető drámaelméleti és színházelmélet műveket. 

A kötet kísérletet tesz arra is, hogy feldolgozza a századelő színházi forradalmát, amelyet eddig a Thália Társaság működésére igyekeztek egyszerűsíteni. Ezért a 20. századi magyar színházelméleti irodalom jeles alkotóinak – Hevesi Sándor, Bárdos Artúr, Márkus László, Balázs Béla, Balassa Imre, Bálint Lajos, Ferenczi Frigyes, Kéméndy Jenő, Ivánfi Jenő – műveit Gajdó Tamásnak a századelő színházi kísérleteit bemutató tanulmányai kísérik.

 

 

2 900 Ft
2 900 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
koltai-tamas-peter-brook

 

Koltai Tamás könyve végigkíséri Brook meghökkentő fordulatokat sem nélkülöző pályáját a 70-es évek közepéig: a huszonévesen aratott első kiugró sikerétől korai operarendezésein, Shakespeare-produkcióin, iráni és afrikai útján át Párizsig.

 

 

600 Ft
600 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
lengyel-gyorgy-kortarsuk-voltam

 

Ebben az új könyvében Lengyel György folytatja a magyar színházművészet jeles szereplőinek bemutatását,

azoknak a kiválóságoknak pályafutását, munkásságát, akik megújították, megalapozták, tehetségük révén

sikerre vitték hazai színjátszásunk ügyét a XX. század kezdeti évtizedeitől napjainkig.

Hevesi Sándor törekvései az első világháború utáni években egy elavult felfogással szemben, ha akadozva

is, de végül eredményre jutva a Nemzeti Színház korszerűsítésében, Németh Antal évekkel későbbi rendezői,

igazgatói működése az ország első színháza élén, az ötvenes, hatvanas években pedig Gellért Endre ugyan-

csak a Nemzetiben megszenvedett kálváriája, tragikus sorsa nem csupán e kiemelkedő tehetségű rendezők

alapos ismeretekkel megrajzolt portréi, de miként e könyvben található többi kortárs megjelenítése is, a

regény izgalmával olvasható írások.

Az az empátia, amivel a szerző megközelíti Horvai István múltbéli politikai szereplésével együtt rendezői

érdemeit, Hubay Miklós zsenialitását és ugyanakkor a hazai színházakban szerzői megpróbáltatásait, a feled-

hetetlen Márkus László színészi habitusát, Pártos Gézának, a Madách Színházban, majd Angliában és Izrael-

ben megélt rendezői hányattatását, a szép Tolnay Klári színésznőségét, a nagyszerű barát és kolléga Vámos

László különleges tehetségét, az együttműködést Németh Lászlóval, ahogy megemlékezik a sokra hivatott

Makai Péterről, vagy ahogy elmeséli kapcsolatát a kor egyik legnagyobb tehetségével, egykoron Móricz

Zsigmond kedvelt színésznőjével, Somogyi Erzsivel, Bogyóval, olyan magával ragadó, annyira lebilincselő,

hogy illik rá a mondás: ezt a könyvet nem lehet letenni. Lengyel leírja látogatásait a színésznőnél, a magá-

nyos, elvonult asszonynál, aki szűk kis lakásában tüskésen ellenkezik, majd végül mégis elvállalja a Múlt

nyáron hirtelen című Tennessee Williams darab főszerepét. Aztán még egy rádió szerepet is, de többet nem.

A nagyszerű művésznő politikai meghurcolása, félreállítása egyike az ötvenes, hatvanas években oly sok

színházi embert ért megpróbáltatásnak, amibe némelyek bele is haltak. Ez a megrázó történet, akár más

részletek is jelentik azokat a szépirodalmi erényeket, amelyek a lenyűgözően bőséges ismeretanyaggal

együtt érdekfeszítő olvasmánnyá teszik a könyvet.

Tanulságos pályák, a XX. századi Magyarország színházművészetének képe bontakozik ki a Kortársuk voltam

lapjain, mert Lengyel György nemcsak pályatárs, de sorstársként tanú is ebben a világban. (Szakonyi Károly)

 

 

3 500 Ft
3 500 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
koltai-tamas-szinhazparadoxon

 

 

,,Négy évvel ezelőtt kezdtem dialógusokat írni a színházról Denis Diderot Színészparadoxonjának

mintájára. Napi eseményekből, bemutatókból, írói, rendezői, színészi, társulati teljesítményekből,

színházpolitikai aktualitásokból indultam ki. Igyekeztem a ,,Mestertől" tanult szórakoztató könnyedséggel,

olvasmányosan megragadni a feloldható ellentmondásokat, majd általánosabb, esztétikai és társadalmi

kérdésekig eljutni.

Szó esik produkciókról, jelenségekről, vitákról, színházi műfajokról, elvekről és utakról, itthon és

külföldön. Az ötven tematikus beszélgetés krónika és kritika próbál lenni egyidejűleg. Kritikus vagyok,

a polémia nem idegen tőlem. A Népszavában, majd a Kritikában megjelent írások olvastán egyik

pályatársam fejcsóválva megjegyezte: ,,Ez nem két különböző ember, mind a kettő te vagy."

Magam sem tudnám tömörebben summázni a lényeget." (Koltai Tamás)

 

 

 

2 690 Ft
2 690 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
jeles-andras-fuzetek

 

"Jeles András szkeptikusan bölcs művész, a Füzetek c. műve mégis azt bizonyítja a figyelmes olvasó számára,

hogy mindemellett szenvedélyes és sokfelé figyelő ember, aki képes folyamatosan felülvizsgálni nézeteit, így

önmagát is. A Füzetek arról tanúskodik, hogy Jeles András műveit ezentúl nemcsak nézni, hanem olvasni is

kell: ugyanaz a jelentős személyiség beszél."

 

 

2 100 Ft
2 100 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
koltai-tamas-miert-gyava-a-magyar-szinhaz

 

A könyv címét a szerző adta, de a címbe foglalt tartalom jogtulajdonosa a kitűnő költő és drámaíró, Térey

János, aki az Aegon-díj átadásakor tartott laudációjában hangoztatta mint tárgyilagos megállapítást.

A cím provokáló, elsősorban azért, mert általánosít. A szerző természetesen nem gondolja azt, hogy minden

magyar színház vagy minden magyar színházi előadás gyáva. A szerző – legalább minden harmadik estéjét

magyar nyelvű színházakban töltve – a magyarországi színházi bemutatók egyötödét látja, és a látottak

durván egyharmadáról ír kritikát. A szerző tehát szelektál. Nem feltétlenül a minőségre hajt, de negyvenéves,

rendszeres színházjáró tapasztalatára építve nézőként eleve igyekszik kiszűrni a „vonal alatti” produkciókat,

kritikusként pedig azokat, amelyekről csak kínnal-keservesen tudna kisajtolni használható gondolatot.

Következésképp a kötetben olvasható írások alapján, amelyek zömmel 2008-ban és 2009-ben születtek,

a szerzőnek sokkal jobb a véleménye a magyar színházról, mint amilyen valójában. Hogy e szelektált összkép

igaz-e vagy hamis, illetve van-e konzekvenciája akár a címbeli tartalomra, akár az attól független, önálló

nézői tapasztalatra nézve, azt az olvasó illetékes eldönteni.

 

2 100 Ft
2 100 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
harag-gyorgy-szinhaza

 

E kötet az 1985-ben hatvanévesen elhunyt kiváló romániai magyar rendező, Harag György művészi és emberi

portréját igyekszik megrajzolni a saját és az őt (és előadásait) méltatók írásai alapján.

A kötet anyagát összegyűjtötte, válogatta és szerkesztette, a bevezetőt, az összekötő szöveget és a jegy-

zeteket írta Nánay István.

 

 

1 400 Ft
1 400 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
ambrus-zoltan-szinhaz

Ambrus Zoltán "a modern magyar színikritika atyja".

"Kritikái olyan érdekesek, mint egy törvényszéki tárgyalás. Kérdés, kérdés, kérdés..." (Illés Endre)

"Merte nem szeretni a klasszikusokat, és merte nem szeretni a divatosokat. És merte megbírálni a közönség

kedvenceinek egy-egy alakítását. Akár jászai Mariét is! Semmi nem befolyásolhatta. ..."

 

 

950 Ft
950 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
koltai-tamas-zsollyerablet-50-ev-szinhazban

 

Ötven éve van jelen írásaival a magyar színházi életben Koltai Tamás. Az ötven év terméséből válogatott

szövegeinek olvasása közben a színház iránt érdeklődő olvasó nehezen tudja eldönteni, mi gyönyörködteti

jobban: az írások tárgyát képező művek, alkotók, előadások értő és érzékletes megjelenítése vagy a mögöt-

tük felsejlő színházi eszmény kirajzolódása, a megvalósult műalkotás éles szemű megfigyelése vagy a szembe-

sítés a jó színház eszményével. A kritikus maga kalauzolja végig olvasóját az életmű legfontosabb írásainak

sűrű közegében, és mai szemmel megfogalmazott kísérő kommentárjai regényszerűen izgalmas, összefüggő

elbeszéléssé teszik a könyvet, visszamenőleg megmutatva azt is, mi volt – és mi van – a színházi, a kritikusi,

az írói kulisszák mögött.

 

3 490 Ft
3 490 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
koltai-tamas-szinrol-szinre

 

Ahogy a Bibliában áll: színről színre, azaz szemtől szemben. Így helyezkedik el, így tükröződik egymás szemé-

ben ősidők óta játszó és néző, színész és közönség. Ha színről színre vallunk dolgainkról, igazat kell monda-

nunk – szóval, tekintettel, gesztussal. Mindegy, hogy görög tragédiát játszunk vagy abszurd drámát, barokk

színházépületben vagy parányi stúdióban, látványos színpadtechnika segítségével vagy egy szál reflektor

fényében, hagyományosan vagy avantgárd módon, egy a lényeg: hogy őszinték legyünk. A színház – ha tény-

leg az – leleplezi a hazugságot, fönt a színpadon és lent, a nézőtéren. Kihívó feladat meglelni a színházi pilla-

nat igazságát. Ezt keresem itthon és külföldön, évadról évadra, előadásáról előadásra, színről színre. (Koltai Tamás)

1 190 Ft
1 190 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
p-muller-peter-a-szin-ter-meghoditasa

 

A kötet tanulmányai a színházművészet, színháztudomány, drámaesztétika késő 20. századi és 21. századi

alakulását, művészi és tudományos kihívásait elemzik, nemzetközi horizontú, naprakész ismereteket nyújtva

ezekről a területekről a magyar humántudományok széles köre számára. A három fejezetre tagolt munka

első részében (Térfoglalás) színháztörténeti és színházelméleti elemzések vizsgálják a színházi, performatív

tér (át)alakulásának kortárs jelenségeit, a közhellyé rögzült színházelméleti nézetek némelyikét. Ebben a

fejezetben kapnak helyet azok az írások, amelyek a térfoglalásnak a vendégléttel, az önkényuralmi célú

hatalommegragadással kapcsolatos drámai eseteit, illetve a csend és a hallgatás performatív sajátosságait

elemzik. A könyv második részében (Dramatikus és szcenikus terek) a színházművészet és a drámairodalom

néhány radikális megújítója áll a középpontban, Adolphe Appiától Tom Stoppardig és Jeles Andrásig, akik a

művészeti ág modernizálásában és általános gyakorlatának, szemléletének megkérdőjelezésében meghatározó

szerepet játszottak. A harmadik fejezet (Játékterek) színházi előadásokat elemez, az aktuális színpadi meg-

valósításon túl azok színháztörténeti és recepciótörténeti horizontját is játékba hozva, rámutatva a színtérnek

mint emlékezeti helynek a szerepére és jelentőségére.

2 500 Ft
2 500 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
rendezett-ter-szinhazban-es-dramaban

 

A társadalomtudományok területén bekövetkezett „fordulatok” között a téri vagy topográfiai fordulat ösztönző

hatást gyakorolt a kultúratudományokra és a színháztudományra is. A fordulat ezeken a területeken módszer-

tani és fogalmi változásokat eredményezett. A jelen kötetben szereplő tanulmányok – egyebek mellett – a szín-

házi/színpadi tér elméleti kérdéseivel, a statikus és dinamikus terek történeti és kortárs sajátosságaival fog-

lalkoznak. Több szerző elemzi a vizuális médiumoknak a színházi előadásban és annak térkezelésében játszott

szerepét. A tér és a hely megkülönböztetése kapcsán a kulturális másság, a természeti katasztrófa kiváltotta

helyszín elhagyás, a nem színpadi térben szcenírozott előadás is szóba kerül. Külön fejezet foglalkozik a

dramatikus szövegekben megkonstruált terek sajátosságaival, ezek dramaturgiai, műfaji, technikai aspektu-

saival. A zárófejezet a színházi nevelésben alkalmazott térkezelés kérdését vonja be a vizsgálat körébe.

 

2 500 Ft
2 500 Ft
  db    Kosárba Kosárba teszem
 


Webáruház készítés